پنجشنبه 02 خرداد 1398 - 00:05:51

آموزش گریم سینمایی

گریم سینمایی و انواع آن

مباحث آموزشی در کلاس های گریم سینمایی

 

آموزش گریم سینمایی 


به طور کلی، دو نوع گریم عروس و گریم سینمایی وجود دارد که بیشتر روی متعادل سازی تمرکز می کنند. پیش از این، در وب سایت رژلب به تفصیل راجع به گریم عروس صحبت کرده ایم؛ در این مطلب نیز قصد داریم به بیان نکاتی از گریم سینمایی بپردازیم. با ما همراه باشید.


گریم چیست؟


گریم در واقع یک واژه لاتین به معنای وجود لکه و کثیفی است که موجب خنده دیگران می شود. کلمه گریم از ریشه کلمه فرانسوی گریماسک گرفته شده که به معنای ایجاد هر گونه تغییر در چهره و سایر اعضای بدن برای رسیدن به چهره مطلوب طراح و همچنین ایجاد تضاد بین عضلات چهره است که منجر به حالات مختلف در چهره مانند غم، شادی و خشم است. البته می توان گفت که تعریف علمی گریم عبارت است از: تغییر و تبدیل عضلات صورت. گریم در سینما، تئاتر و تلویزیون نیز به معنی آرایش سر و صورت برای آماده شدن جهت ایفای نقش نیز می باشد. اصطلاحا به عمل گریم کردن، گریماژ می گوییم.


تاریخچه گریم


تاریخچه گریم به زمان اجرای مراسم آیینی باز می گردد. در آن زمان از گریم به شکل کاملا ابتدایی استفاده می شد و برای این کار از عصاره گیاهی و معدنی رنگ آمیزی به کار برده می شد. در گذشته های دور، مصریان به هنر آرایش و گریم صورت بسیار علاقه مند بودند و معمولا اطراف چشم هایشان را با رنگ سبز و خطوط سیاه رنگ آمیزی می کردند. آفریقایی ها نیز از رنگ های تند و شاد به همراه پرهای بزرگ و مختلف برای تزئین سرشان بهره می بردند و حتی در مراسم آئینی روی صورت های خود صورتک می گذاشتند.

 

تاریخچه گریم سینمایی


گریم چه فرقی با آرایش دارد؟


در گریم صورت، بیشتر سعی بر متعادل سازی صورت و برطرف کردن نواقص است؛ در صورتی که از تکنیک های آرایش برای زیباسازی استفاده شده و برای این کار از رنگ های بسیار به کار برده می شود. آرایش در همان ساعات اولیه خود را نشان می دهد و به مرور زمان شکل خود را از دست می دهد؛ اما گریم با گذشت چند ساعت نه تنها شکل خود را از دست نمی دهد، بلکه تازه شروع به جا افتادن می کند و با حرارت پوست بیشتر جذب شده و طبیعی تر می شود. آرایش را در صورتی که بدون رعایت اصول و قواعد انجام دهیم، احتمال بالا بردن سن را افزایش می دهد. در حالی که گریم سن را کاهش می دهد. البته در گریم سینمایی وضعیت به گونه دیگری است و معمولا جنبه های دیگری از آن پیاده سازی می شود که در ادامه به بیان این موضوع خواهیم پرداخت.


جام صورت در گریم به چه معناست؟


جام صورت به معنی این است که ابتدا شکل هندسی صورت شخص را حدس بزنیم و سپس با استفاده از تکنیک های کانتورینگ، عیوب آن را برطرف کنیم. چهره ای استاندارد است که فرم بیضی داشته باشد. ما برای این که بتوانیم چهره افراد را به بهترین نحو ممکن گریم کنیم، باید شکل هندسی آن را به فرم بیضی تغییر دهیم. به عنوان مثال، در چهره فردی که دارای فرم مستطیل است، یک بیضی در نظر می گیریم و گوشه هایی که از خط فرضی بیرون می زند را با روش های کانتورینگ، تیره کار می کنیم.
پس از این که جام صورت مراجعه کننده را مشخص کردیم، نوبت به برطرف سازی دیگر عیوب چهره می رسد. در مرحله اول می بایست به گودی ها و برجستگی های صورت توجه کنیم. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در صورت جابجایی تکنیک های کانتورینگ، نه تنها کار زیبا نخواهد شد، بلکه زشت تر نیز خواهد شد. در واقع ممکن است با تشخیص نادرست، قسمتی از صورت که باید برجسته نشان داده شود را روشن کار کنیم و کار خوب از آب در نیاید. در صورتی که قسمت های برجسته صورت باید تیره کار شوند و برعکس، قسمت های گودی صورت باید روشن کار شوند.

 

جام صورت در گریم به چه معناست؟


انواع گریم


گریم پوششی برای چهره بازیگر است که باید با نوع اجرای وی مطابقت داشته باشد. به طور کلی می توان گفت که گریم به دو دسته کلی گریم صحنه و گریم اکران تقسیم می شود.

گریم صحنه

از این نوع گریم برای صحنه تئاتر، اپرا و باله استفاده می شود. این نوع گریم در مقایسه با گریم سینما و تلویزیون غلیظ تر بوده و درعین حال، نیاز به ظرافت بیشتری نیز دارد. معمولا گریم نمایشی با دو هدف انجام می شود. هدف اول، وجود پروژکتور در صحنه نمایش است که چهره بازیگر را رنگ پریده نشان می دهد. هدف دوم نیز شخصیت پردازی بازیگر می باشد.

گریم اکران

تکنیک های گریم اکران با گریم صحنه متفاوت تر بوده و بیشتر برای سینما و تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد. گریم در سینما و تلویزیون نیز با دو هدف انجام می شود. اول این که چهره بازیگر در مقابل دوربین غیر طبیعی و بی رنگ نشان داده نشود تا عیوب چهره و پوست بیشتر نشان داده شود. دوم این که برای شخصیت پردازی به چهره بازیگر بهتر است که از تکنیک های گریم استفاده شود.

انواع گریم سینمایی

دوره تخصصی گریم سینمایی یا همان نامتعادل سازی به دو بخش گریم دو بعدی و سه بعدی تقسیم می شود.

متعادل سازی

شناخت انواع عیوب چهره، بزرگ و کوچک کردن اجزای صورت یا همان تکنیک سایه و روشن، کوچک و بزرگ کردن و متعادل سازی چشم ها، تغییر و تنوع در فرم ابروها و متعادل سازی کلیه قسمت های چهره را متعادل سازی می گویند.

نامتعادل سازی

پیر و جوان کردن، ایجاد زخم و جراحت، سوختگی، شکستگی، خال و تاول، بالماسکه، چهره های عروسکی و کارتونی و آشنایی با گریم سبک های مختلف سینما

پروتز سازی

قالب گیری چهره با روش های مختلف، ساخت انواع ماسک های فانتزی، لاتکسی، پاپیه ماشه و شبیه سازی را پروتز سازی می گوییم.

 

انواع گریم صورت


گریمور کیست؟


گریمور یا چهره پرداز شخصی است که از سبک های مختلف آرایش و گریم صورت و مو برای قرار گرفتن بازیگر در مقابل دوربین یا تماشاچیان استفاده می کند. انواع گریم هایی که گریمور یا چهره پردازان انجام می دهند، شامل چهره پردازی ساده، متوازن سازی یا چهره پردازی اصلاحی و چهره پردازی برای شخصیت سازی است که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

چهره پردازی ساده

نوعی پرداخت و اصلاح چهره معمولی و ساده است که تغییر خاصی در چهره ایجاد نمی کند.

متوازن سازی یا چهره پردازی اصلاحی

هدف از این نوع گریم، کاهش تاثیر عناصر نامطلوب چهره و افزایش تاثیر ویژگی های خوشایند چهره و متعادل کردن اعضای صورت است.

چهره پردازی برای شخصیت سازی

به معنی تغییر ظاهر فرد به گونه ای که با شخصیت مورد نظر فیلم یا تئاتر مطابقت داشته باشد. این نوع گریم به گریم نمایشی نیز معروف است. به معنای آن که پوششی موقتی روی صورت بازیگر ایجاد می کنند تا شخصیت جدیدی خلق شود. در واقع، کارایی این نوع گریم برای زمانی است که خصوصیات و ویژگی های ظاهری و جسمی بازیگر با نقش مورد نظر هماهنگ نباشد.

آموزش گریم سینمایی

آموزش گریم سینمایی این امکان را به هنرجویان می دهد تا با اصول گریم و کاربرد رنگ ها، متعادل سازی چهره، انواع گریم در سینما و تئاتر، مواد گریم و ویژگی های انواع گریم آشنا شوند. علاقه مندان به این حوزه می توانند آموزش گریم سینمایی و انواع گریم را در دوره آموزشی گریمور سینما، تئاتر و تلویزیون مراجعه کرده و تجربه های عملی بسیاری به دست آورند. آموزش گریم سینمایی حرفه ای به سه دوره مقدماتی، پیشرفته و تکمیلی تقسیم می شود. در ادامه به بیان سرفصل های این دوره ها خواهیم پرداخت.

 

گریمور سینما چه وظایفی دارد؟


مباحث آموزشی در کلاس های گریم سینمایی


دوره مقدماتی کلاس های آموزش گریم سینمایی شامل متعادل سازی و چهره آرایی و همچنین جوانسازی پوست است. سرفصل های این دوره عبارتند از:

- شناخت وسایل گریم زیبایی
- روانشناسی فرم انواع پیشانی، گونه و لب
- ترکیب رنگ ها و انتخاب فون و نحوه زدن آن روی پوست های مختلف
- شناخت فرم های مختلف صورت
- شناخت زمینه پوست و نحوه متعادل سازی بینی، چانه ، ابرو و گونه
- شناخت آناتومی صورت و پوشاندن عیوب آن
- قرینه سازی صورت با سایه و روشن برای جوانسازی و چهره آرایی

دوره پیشرفته کلاس های آموزش گریم سینمایی شامل چهره پردازی سینمایی و تکمیل مباحث متعادل سازی و زیبایی است. سرفصل های آموزشی این دوره عبارتند از:

- نحوه چاق کردن و لاغر کردن صورت
- اجرای خطوط چهره افراد مسن
- پیر کردن تا 15 سال با سایه روشن
- پیر و جوان کردن افراد چاق و لاغر
- سوختگی درجه یک در سطح ملایم و تاول، سوختگی عمیق، زخم عمیق و سطحی، بریدگی عمیق و سطحی، کبودی جای ضرب خوردن
- ساخت جای زخم چاقو، خراش، جای گلوله، کبودی ملایم چشم
- تغییرات اساسی چهره شامل تیپ سازی، جوان کردن با بندیلک تا حدود 30 سال
- پیر کردن تا 20 سال
- نامتعادل سازی برای گریم ترسناک، زشت و گریه
- روانشناسی رنگ ها در گریم و ترکیب رنگ
- گریم آفتاب سوختگی در کویر و شمال و گریم یخ زدگی
- شناخت برجستگی ها و فرو رفتگی های صورت

دوره تکمیلی کلاس های آموزش گریم سینمایی شامل تغییرات اساسی و حرفه ای را آموزش می دهد.سرفصل های این دوره عبارتند از:

- پیر کردن تا 50 یا 70 سال با سایه کاری و مواد
- نامتعادل سازی برای گریم ترسناک، گریه و زشت
- قالب گیری و ساخت ماسک پروتز
- درست کردن زخم قدیمی و سوختگی عمیق و تازه
- گریم های مختلف چشم های ضرب دیده، درست کردن چشم کور و چشم متورم با مواد
- درست کردن چشم ژاپنی و چینی
- کوتاه کردن، فر کردن و نصب سبیل روی صورت
- قالب گیری و مجسمه سازی کل صورت و سر با مواد مختلف
- قالب گیری دست و پا
- تیپ سازی به وسیله قطعه و گریم سه بعدی


وسایل گریم سینمایی

 

در تولید یک فیلم سینمایی پر مخاطب، علاوه بر داستان آن و هنرمندانی که نقش ایفا می کنند، استفاده از لوازم طراحی چهره و لوازم گریم، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه قصد داریم شما را با لوازم گریم سینمایی آشنا کنیم.
- پالت رنگ
- زخم مصنوعی
- مژه مصنوعی
- مو مصنوعی و کلاه گیس
- لاتکس گریم
- چسب گریم
- ست کامل گریم
- خون مصنوعی
- اسپری رنگ مو
- جلوه های ویژه گریم
- کلاه طاسی
- کرپ پشم
- ریش و سبیل مصنوعی
- و ...

 

انواع وسایل گریم سینمایی


رنگ ها یکی از مهمترین اجزا در گریم هستند. پالت رنگ را در اندازه ها و انواع مختلف با توجه به مارک هایی که ارائه می شوند و با توجه به نوع کاربردی که دارند می توان مورد استفاده قرار داد. اگر مبتدی هستید و میخواهید با هزینه کمی کارتان را شروع کنید، می توانید به سراغ محصولات با کیفیت ولی ارزان تر بروید تا هم به خوبی تجربه کسب کرده و هم کم کم کار کردن با لوازم گریم را یاد بگیرید. اصولا پالت رنگی که کیفیت خوبی دارد، نتیجه خوبی هم به شما ارائه می دهد و این باعث می شود در همان ابتدای کار از نتیجه عمل خود لذت برده و به ادامه آن تشویق شوید. حتی اگر حرفه ای هم باشید، باز هم نیاز به یک پالت رنگ با کیفیت خواهید داشت تا بر ارزش کار شما بیافزاید.
البته همیشه هم نمی توان تنها با استفاده از رنگ ها، شخصیت پردازی بازیگران را انجام داد. گاهی هم می بایست از لوازم دیگری همچون کلاه گیس، مو مصنوعی، ریش و سبیل مصنوعی، کلاه کچلی و ... نیز استفاده کرد که هر یک به لوازم و ملزومات دیگری نیز نیاز خواهند داشت. به عنوان مثال، برای نتیجه بهتر از به کار بردن کلاه گیس، ابتدا می بایست از کلاه طاسی یا کلاه کچلی استفاده کرد. همچنین، برای استفاده از ریش و سبیل مصنوعی به چسب مخصوص گریم نیاز خواهید داشت.

 

 

در مطلب آموزش گریم سینمایی، به بررسی نکاتی در این مورد پرداختیم که امیدواریم مورد پسندتان واقع شود. چنانچه هر گونه سوال یا نظری در این باره داشتید، می توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخگو باشند.


 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: