پنجشنبه 18 بهمن 1397 - 10:11:43

روش های از بین بردن موهای زائد و مزایا و معایب آن ها

انواع روش های موقتی و دائمی از بین بردن موهای زائد

کدام روش از بین بدن موهای زائد موثرتر است؟
 

راهکارهای از بین بردن موهای زائد بدن

 

امروزه روش های مختلفی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد که با توجه به نوع مو انجام می شود. همه ما تمایل داریم بدن زیبایی داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف حاضریم دست به هر کاری بزنیم. یکی از عواملی که در زیبایی بدن ما نقش به سزایی ایفا می کنند، موهای زائد است که از بین بردن آن، به یکی از دغدغه های روزمره تبدیل شده است. معمولا اکثر خانم ها به دنبال روش هایی برای از بین بردن موهای زائد بدن خود هستند و برای این کار روش هایی نظیر اپیلاسیون، بند، شیو و ... را امتحان می کنند. این روش ها در عین حال که مفید واقع می شوند، می توانند مضراتی را برای پوست نیز به دنبال داشته باشند. در ادامه این مقاله از سایت رژلب قصد داریم به بررسی روش های از بین بردن موهای زائد و مزایا و معایب آن ها بپردازیم.
روش های موقتی زیادی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارند که از جمله آن ها می توان به شیو، بند، اپیلاسیون و کرم موبر اشاره کرد. البته روش های دائمی نیز برای از بین بردن موهای زائد مانند لیزر و الکترولیز وجود دارند که در ادامه به بررسی هر یک و مزایا و معایب آن ها خواهیم پرداخت.


از بین بردن موهای زائد با استفاده از بند


بند انداختن یکی از دردناک ترین روش های از بین بردن موهای زائد است. البته در صورتی که تعداد موهای زائد اندک است، بند انداختن را می توان موثرترین روش در این امر دانست. در این روش معمولا آرایشگر یا خود شخص، با استفاده از نخ اقدام به از بین بردن موهای زائد خود می کند. استفاده از موچین برای کندن موها نیز از دیگر روش های متداول است.
از بین بردن موهای زائد به وسیله بند، هیچ تاثیری در افزایش رشد قطر یا طول مو نخواهد داشت. این روش به مرور زمان فولیکول های مو را ضعیف می کند و حتی می تواند موجب کاهش تدریجی و از بردن آن شود. توجه داشته باشید که بهتر است عمل بند انداختن در نواحی بزرگ و پرمو استفاده نشود؛ چرا که احتمال بروز زخم و اسکار در آن ناحیه افزایش می یابد. کندن مداوم می تواند به ریشه موها آسیب وارد کند؛ اما در اکثر مواقع این کار هیچ تاثیر سویی بر ریشه مو نخواهد داشت. البته این موضوع در مورد ابروها صادق نیست. از بین بردن ابروها می تواند با رشد دیرهنگام مو و حتی عدم رشد دوباره آن همراه باشد؛ از این رو بهتر است از کندن غیر ضروری و نامناسب آن خودداری شود.

مزایا و معایب بند انداختن برای از بین بردن موهای زائد

مزیت بدن انداختن آن است که رشد مو در این روش معمولا تا سه الی هشت هفته به طول می انجامد. اما این روش دارای معایبی نیز است که از جمله آن ها می توان به درد زیاد حین انداختن بند، بروز التهاب در پوست، عفونت فولیکول و تغییر رنگدانه های پوست اشاره کرد.


از بین بردن موهای زائد با استفاده از شیو


شیو کردن موهای زائد یکی از سریع ترین، ساده ترین و بدون دردترین روش های از بین بردن موها است. این روش را علاوه بر از بین بردن موهای زائد بدن، در صورت نیز می تواند استفاده کرد. برخی افراد بر این عقیده هستند که تراشیدن موها با استفاده از تیغ باعث اضافه شدن موها و ضخیم شدن آن ها می شود؛ در صورتی که این ادعا کاملا واهی و بی اساس است. آن قسمت از مو که از پوست بیرون آمده است، عاری از هرگونه ماده زنده بوده و تنها از کراتین ساخته شده است. از این رو تیغ زدن آن موجب افزایش رشد یا ضخیم تر شدن موها نخواهد شد. این طرز فکر می تواند از حالت سیخ بودن موها بعد از اصلاح ناشی شود که دلیل آن اصلاح سطحی موها می باشد.
حتما تاکنون متوجه شده اید که متخصصان هنگام لیزر درمانی از شما می خواهد حین و قبل از انجام لیزر، موهای زائد خود را شیو کنید. این موضوع به دلیل آن است که تیغ زدن موجب می شود موهای بدن و صورت در حال استراحت به فاز فعال برود. استفاده از تیغ برای از بین بردن موهای زائد علاوه بر این که دارای مزایایی از جمله سرعت بخشی و کاهش درد است؛ اما معایبی را نیز به همراه دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

همه چیز درباره از بین بردن موهای زائد با بند و شیو

 

معایب از بین بردن موهای زائد با استفاده از شیو

- از آن جایی که تیغ به صورت مخروطی و از ساقه مو جدا می شود، درشت تر و بزرگ تر از حد معمول به نظر خواهد رسید.
- به دلیل از بین بردن موهای کرکی، ممکن است این گونه به نظر برسد که تیغ موجب افزایش سرعت رشد موها شده است و حتی ممکن است موها پس از یک روز تا دو دهم میلیمتر نیز رشد کنند.
- از آن جایی که در روش اصلاح با استفاده از شیو، موها از ساقه از بین می روند، بسیار زودتر از حد معمول رشد کرده و زود به زود باید نسبت به انجام آن اقدام کنید.
- در حین انجام شیو ممکن است مقداری از پوست همراه با تیغ از بین برود و مویرگ ها تحریک شوند.
-  احتمال بروز التهاب، جوش و خارش پس از انجام شیو بسیار زیاد است.

 

تاثیر اپیلاسیون در از بین بردن موهای زائد


اپیلاسیون موهای زائد روشی است که به دلیل ایجاد وقفه طولانی در رشد مجدد موها، بسیار مورد استقبال خانم ها قرار گرفته است. اپیلاسیون روشی آسان و موقتی برای از بین بردن موهای بدن است که شما را تا 3 الی 4 هفته از شر موهای زائد خلاص می کند. اپیلاسیون معمولا با موم انجام می شود که دو روش دارد: یکی با موم سرد و دیگری با موم گرم. در روش موم سرد، ابتدا موم را به طور مستقیم روی پوست قرار می دهند و سپس با استفاده از یک کاغذ یا پارچه از پوست جدا می کنند. روش موم داغ نیز بدین صورت است که موم را تا جای ممکن حرارت می دهند و سپس روی پوست می مالند. پیش از آن که موم کاملا سرد شود، بلافاصله با استفاده از کاغذ و پارچه آن را جدا می کنند.
اپیلاسیون با این که فرآیند نسبتا زمانبری است؛ اما ارزان بوده و در صورتی که طبق اصول بهداشت انجام شود، مفید نیز خواهد بود.

مزایا و معایب از بین بردن موهای زائد با استفاده از اپیلاسیون

اپیلاسیون موهای زائد، موها را از ریشه جدا می کند؛ به همین دلیل باعث می شود موها دیرتر رشد کنند. مدت زمان رویش مجدد موها در روش اپیلاسیون، گاها تا 3 یا 4 هفته نیز به طول می انجامد. برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که استفاده از روش اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد می تواند قطر موها را کم کرده و رنگ آن ها را نیز کمرنگ تر کند. این روش قادر است نوک موها را از حالت تیز که معمولا به دلیل تیغ زدن های مداوم پدید می آید، به حالت اولیه برگرداند.
تا اینجا در مورد مزایای روش اپیلاسیون صحبت کردیم؛ و اما مضرات این روش چیست؟ احتمالا با استفاده از روش اپیلاسیون، با درد شدیدی مواجه خواهید شد. البته این درد با مرور زمان و نازک شدن ریشه موها، کمتر خواهد شد. برخی افراد نسبت به موم یا پارچه استفاده شده در این روش، حساسیت دارند. پس بهتر است در صورت بروز حساسیت یا التهاب غیر عادی، از ادامه این کار خودداری کنید. همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، در روش اپیلاسیون احتمال انتقال بیماری های ویروسی وجود دارد. البته در صورت رعایت کلیه نکات بهداشتی، از هرگونه عفونت و بیماری در امان خواهید بود.
یکی از مواردی که بسیاری از خانم ها با آن مشکل دارند، احتمال فرو رفتن مو به داخل پوست پس از انجام اپیلاسیون است. متاسفانه راه حلی برای این موضوع وجود ندارد و اگر تمایل به انجام این روش دارید، باید خود را آماده هر گونه فولیکولیت یا همان فرو رفتن مو به داخل پوست کنید. در برخی خانم ها هم احتمال بروز کهیر وجود دارد که بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود.
انجام اپیلاسیون به افراد دیابتی، مبتلایان به وریدهای واریسی یا افرادی که گردش خون محیطی ضعیفی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. احتمال بروز عفونت در این افراد بیشتر از سایرین است.

 

از بین بردن موهای زائد با اپیلاسیون و کرم موبر


چگونه با استفاده از کرم موبر موهای زائد را از بین ببریم؟


کرم موبر نیز در از بین بردن موهای زائد بسیار مفید است. استفاده از کرم موبر بدون درد است اما می تواند پوست را تحریک کرده و موجب خارش و التهاب شود. این کرم می تواند طی 10 الی 15 دقیقه موهای زائد را از بین ببرد. اسپری موبر نیز وجود دارد که حساسیت های پوستی و التهاب را به دنبال خواهد داشت. اصلاح موهای زائد با این روش نیز از ماندگاری بالایی برخوردار نیست. برخی از انواع کرم های موبر می تواند موجب کاهش رشد موهای بدن بعد از مدتی شود.

معایب اصلاح موهای زائد به روش کرم موبر

- اگر قصد دارید با استفاده از کرم موبر نسبت به از بین بردن موهای زائد خود اقدام کنید، خوب است بدانید که نیاز به تکرار هفتگی آن خواهید داشت.
- استفاده مداوم از کرم های موبر برای از بین بردن موهای زائد می تواند هزینه بردار باشد.
- احتمال بروز حساسیت، خراشیدگی، زبری پوست، قرمزی و جوش در این روش بسیار است.


از بین بردن موهای زائد با لیزر


جدیدترین و موثرترین روش حذف موهای زائد، لیزر است. این روش که در دسته روش های دائمی برای از بین بردن موها قرار می گیرد، فولیکول موهای زائد را تخریب کرده و امکان رشد مجدد موها را از بین می برد. این روش معمولا طی چند جلسه و چند ماه انجام می شود. نتیجه لیزر موهای زائد نیز در اغلب اوقات موفقیت آمیز است.
در واقع در روش از بین بردن مو با استفاده از لیزر، اشعه بدون آن که به سطح پوست آسیبی وارد کند، وارد منافذ شده و جذب فولیکول های مو می شود. به همین ترتیب، صدها فولیکول مو را تخریب می کند. در این روش، از یک نور با طول موج مشخص که توسط رنگدانه ملانین داخل مو جذب می شود، استفاده می گردد. نور در محل مورد نظر به انرژی گرمایی تبدیل شده و فولیکول و پیاز مو را بدون این که به پوست اطراف صدمه ای وارد کند، از بین می برد.
انجام لیزر موهای زائد حتما باید توسط متخصصان پوست صورت پذیرد که آگاهی کامل نسبت به ساختمان و رشد مو، عوامل طبیعی و غیر طبیعی تاثیر گذار بر موهای نقاط مختلف بدن و آگاهی به فیزیک لیزر و نحوه استفاده و نوع دستگاه لیزر التهاب پارامترهای درمانی مناسب را داشته باشند.
سه متغییر طول موج، مدت پالس و فلوئنس با توجه به نوع پوست انتخاب می شود و بایستی سعی شود که اشعه لیزر بیشترین اثر را روی ملانین ریشه مو و نه ملانین پوست و هموگلوبین خون داشته باشد. افراد با پوست روشن و موهای تیره بهترین نتیجه را می گیرند و هر چه رنگ مو روشن تر و رنگ پوست تیره تر باشد، درمان مشکل تر می شود. و باید با الکترولیز موها را از بین برد٬ ولی در افرادی که دارای مقداری ملانین در مو هستند٬ از روش مخلوط (لیزر و الکترولیز) می توان استفاده کرد.
قابل ذکر است که محل موهای زائد در اثر لیزر و تعداد جلسات ان کاملا موثر می باشد. به عنوان مثال در ناحیه صورت معمولا موهای ناحیه چانه نسبت به سایر نقاط صورت به درمان با لیزر مقاوم تر بوده و به تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز دارد. گاهی موهای زائد دراثر لیزر کرکی و نرم شده و دراین مرحله می توان به جلسات لیزر خاتمه داد واز روشهای موقتی کاهش موهای زائد استفاده نمود؛ زیرا این نوع موها به لیزر کمتر پاسخگو هستند.

 

همه چیز درباره لیزر موهای زائد

 

معایب از بین بردن موهای زائد با لیزر

از آن جایی که انرژی نور توسط رنگدانه پوستی به نام ملانین جذب می شود٬ افرادی که دارای موهای تیره و خشن و دارای پوستی روشن هستند بهترین انتخاب برای درمان با لیزر می باشند. افرادی که پوست تیره دارند چون ملانین پوستی در جذب انرژی نور لیزر با ملانین مو رقابت می کند در نتیجه انرژی رسیده به مو کمتر از حد معمول بوده و اثر لیزر نیز به مراتب کمتر خواهد بود. علاوه بر این، احتمال صدمه پوستی توسط لیزر نیز در این افراد بالا است .
تاکنون افرادی که پوست تیره داشتند، جهت لیزر مورد توجه قرار نمی گرفتند؛ اما با روی کار آمدن دستگاه لیزر با سیستم خنک کنندگی بسیار عالی و پالس زمانی طولانی جهت خنک شدن پوست٬ خوشبختانه این امکان وجود دارد که این افراد نیز از درمان با لیزر سود ببرند.

در این مقاله از وب سایت رژلب به بررسی انواع روش های از بین بردن موهای زائد و مزایا و معایب آن ها پرداختیم که امیدواریم مورد توجه تان واقع شود.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: