جمعه 28 تیر 1398 - 09:07:00

مزوتراپی مو چیست؟

 

روش کار مزوتراپی مو

روش های تقویت مو

 

مزوتراپی مو چیست


اغلب افراد به طور روزانه حدود 50 تا 100 تار موی خود را از دست می دهند که موضوعی کاملا طبیعی است. اما برخی افراد دچار ریزش موی غیر طبیعی هستند؛ به طوری که لکه های طاسی یا کچلی بزرگ روی سرشان نمایان شده و حالت خوشی را ایجاد نمی کند. ریزش مو دلایل متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به مصرف برخی داروها، ژنتیک، پیری، تغییرات هورمونی و ... اشاره کرد. برای این عارضه می توان درمان های مفیدی را اعمال کرد که یکی از این درمان ها، روش مزوتراپی می باشد. در ادامه این مقاله از سایت رژلب قصد داریم به شما بگوییم که مزوتراپی مو چیست و چه کاربردی دارد؟ با ما همراه باشید.


مزوتراپی چیست؟


مزوتراپی یک روش درمانی برای ریزش موهای سر است که طی آن انواع داروها، ویتامین ها و عناصر غذایی به داخل پوست سر تزریق می شوند. معمولا داروهای تزریقی در این روش به وسیله یک سوزن کوچک در عمق یک میلی متری پوست یعنی جایی که فولیکول های مو قرار دارند، تزریق می شوند. روش مزوتراپی کاملا بدون درد بوده و مانع رشد مو را از بین می برد. از آن جایی که مزوتراپی داروها و ویتامین های لازم را به طور مستقیم در محل ریشه مو تزریق می کند، نتیجه رشد مو بسیار سریع تر حاصل خواهد شد. به بیانی دیگر، مواد و عناصر مورد نیاز برای رشد موها دقیقا در همان نقطه ای که لازم است، تزریق می شوند. از مزوتراپی مو می توان برای درمان بیماری های مختلف مربوط به موها استفاده کرد. معمولا انتخاب ترکیب دارویی که به وسیله روش مزوتراپی تزریق می شود، به طور اختصاصی برای هر بیمار انجام شده و ازروی سلامت بیمار و نوع عارضه ای که موجب ریزش مو شده تعیین می گردد. پیش از آشنایی کامل با مزوتراپی مو، بهتر است ابتدا در مورد ساختار مو بدانید.

 

مزوتراپی مو چیست؟

 

ساختار مو 

 

ساختار مو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

مغز

مغز در مرکز مو قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که موهای ظریف فاقد مغز هستند. سلول های تشکیل دهنده مغز بزرگ و واکوئله هستند و به طور متوسط شاخی می شوند.

قشر

به ناحیه اطراف مغز مو، قشر گفته می شود که ضخامت عمده مو را تشکیل داده و از سلول های شاخی شده تشکیل شده است. رنگ مومربوط به رنگدانه‌های ملانین موجود در سلولهای این لایه می‌باشند که توسط ملانوسیتهای واقع در ماتریکس مو تولید و سپس به این سلولها منتقل می‌ شود. هر چه مقدار ملانین کمتر باشد، رنگ مو روشن تر و بالعکس خواهد بود. در موهای قرمز ، ملانین از نوع فئوملانین است. سفید شدن مو به علت از بین رفتن رنگدانه ملانین در سلولهای قشری است.

کوتیکول مو

از یک ردیف سلول پهن و کاملا شاخی شده تشکیل شده است که مانند فلس ماهیها هر سلول قسمتی از سلول مجاور خود را می‌پوشاند. نحوه قرار گیری سلولهای کوتیکول باعث شده که هم مو نفوذ پذیر بوده و قابل رنگ کردن باشد و هم انعطاف پذیر بوده و پس از خیساندن قابل پیچش باشد.

فولیکول مو

فولیکول مو ساختمان لوله‌ای شکل است که از سطح اپیدرم شروع و انتهای عمقی آن در هیپودرم قرار می‌گیرد. انتهای عمقی فولیکول متسع شده و پیاز مو را بوجود می‌آورد. پیاز مو در قاعده خود دارای ناحیه تو رفته‌ای است که حاوی درم بوده و پاپیلا نامیده می‌شود. پاپیلا ناحیه‌ای سرشار از رگهای خونی است و هم در تشکیل مو نقش القایی دارد و هم برای نگهداری و رشد مو دارای اهمیت حیاتی است.

غلاف درونی ریشه مو

این غلاف، مو را تا سطح اتصال غدد چربی به فولیکول می‌پوشاند و از این به بعد از بین می‌رود و فضای باقی مانده به جای آن برای دفع ترشحات غدد چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غلاف درونی ریشه مو حرکت موی درحال رشد را تسهیل و خود شامل سه لایه به نام های کوتیکول ، هاکسلی و هنله است.

غلاف بیرونی ریشه مو

غلاف بیرونی ریشه مو در اطراف غلاف درونی قرار گرفته و در امتداد با اپیدرم می‌باشد. بطوری که این لایه در قسمتهای عمقی از یک ردیف سلول و در قسمتهای میانی از دو ردیف سلول تشکیل شده ولی در قسمتهای فوقانی شبیه اپیدرم و از نوع مطبق می‌باشد. غشای پایه ضخیمی به نام پرده شفاف فولیکول مو را از بافت همبند درم در اطراف فولیکول متراکم شده جدا می‌کند که غلاف درمی نامیده می‌شود. دسته کوچکی از عضلات صاف که بطور مایل بین فولیکول مو و طبقه پاپیلایی درم قرار گرفته عضله راست کننده مو نامیده می‌شود. انقباض این عضله در پاسخ به سرما، ترس یا هیجان باعث سیخ ایستادن موها می‌شود. موهای ناحیه صورت فاقد عضله راست کننده می‌باشند.

 

ساختار مو در مزوتراپی


راهکارهای رفع ریزش مو

 

داشتن موهای پرپشت و با تارهای ضخیم علاوه بر زیبایی نشانه سلامت مو هم هست و اکثر افراد به دنبال راهی برای رفع ریزش مو و پرپشت تر کردن موهای خود هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که مواد مختلفی را به هدف پرپشت کردن مو روی سر خود امتحان کرده اید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ماساژ سر

اگر به هر مسیری برای پرپشت کردن مو و متوقف کردن ریزش رفته اید، به در بسته خورده اید آخرین تیر شما ماساژ سر است. چند قطره روغن نارگیل یا بادام به انگشت خود بزنید و با حرکات دورانی سر را ماساژ دهید. باید انگشتان خود را کمی به سر فشار دهید. این کار را حد اقل 5 دقیقه در سرتاسر سر انجام دهید اگر موهای شما با این حرکت چرب میشود بهتر است که شب قبل از خواب انجام دهید و صبح سر را بشویید. این کار گردش خون را کف سر افزایش میدهید. برای نتیجه گرفتن از این روش سنتی نباید نا امید شوید و برای رسیدن به نتیجه مطلوب حد اقل یک ماه به صورت پیوسته این کار را انجام دهید تا به نتیجه برسید.
از مواد صد در صد طبیعی استفاده کنید.
هر بار که تلوزیون را روشن کنید و یا مجله ای را ورق بزنید بعید است که تبلیغ شامپو یا محصولی شیمیایی برای متوقف کردن ریزش و پرپشت کردن مو به چشمتان نخورد. توصیه ما این است که به عکس مادر بزرگ هایتان نگاه کنید و تمام مواد شیمیایی را کنار بگذارید. برای شستن، نرم کردن و حالت دادن مو فقط و فقط از مواد طبیعی استفاده کنید. بسیاری از مواد موجود در طبیعت خاصیت پاک کنندگی و نرم کنندگی قوی دارند. برای نرم کردن مو میتوانید از ماسک آلوئه ورا و روغن بادام استفاده کنید.

 

راهکارهای رفع ریزش مو

 

روش صحیح شستن موها

شستن صحصح موها تغییر چشمگیری در ضخامت و سلامت مو دارد. قانون اول این است که هرو روز موهای خود را نشویید. با این کار فقط روغن طبیعی مو را که برای رشد و تقویت موها لازم است از بین میبرید. به علاوه تا جای ممکن از آب داغ استفاده نکنید و همیشه سر خود را با آب ولرم رو به خنکی بشویید.

تصحیح سبک زندگی

اگر هر روز سری به فست فود و غذاهای مضر میزنید و یخچال شما پر از خوراکی های نامناسب است توقع موهای پرپشت و سالم را نداشته باشید. موی سالم و پرپشت از یک بدن سالم رشد میکند. برای اینکه موهای خوبی داشته باشید غذاهای سالم و میوه و سبزیجات تازه را به سبد غذایی خود اضافه کنید مصرف شکر، نمک و روغن را به حداقل برسانید. به علاوه سایر ابعاد زندگی بر سطح سلامت شما اثر خواهد گذاشت اگر انسان بی تحرکی هستید گردش خون شما پایین است و ممکن از نازکی موی شما ناشی از عدم تغذیه ریهش مو به علت کم بودن جریان خونرسانی و اکسیزن به مو باشد. حتما به صورات مرتب روزی نیم ساعت فعالیت هوازی کنید و در آخر با در پیش گرفتن عادات صحیح سطح استرس خود را کاهش دهید. از مصرف سیگار و دخانیات به جد بپرهیزید.


مزوتراپی


افرادی که دارای موهای سالم هستند، می توانند از مزوتراپی برای مراقبت از موها و پیشگیری از ریزش مو استفاده کنند. به این ترتیب، ریزش موها به تاخیر افتاده و دارای حالت درخشندگی و انعطاف بیشتری می شوند. علاوه بر این، از بروز پیری زودرس موها نیز جلوگیری به عمل می آید. اما افرادی که دارای موهای آسیب دیده یا ریزش مو هستند، می توانند از مزوتراپی برای فعالیت بیشتر موها، بهبود ساختار مو، رفع سفیدی مو و افزایش ترشح چربی های طبیعی یا همان سبوم استفاده کنند. چنانچه ریزش مو به دلیل ابتلا به بیماری های داخلی به وجود آمده باشد، عمل مزوتراپی صرفا جهت توقف ریزش مو انجام می شود. به طور کلی می توان گفت که مزوتراپی موجب قطع ریزش مو در افراد شده و موجب رشد مجدد موهای ریخته شده می شود.


رشد مجدد موهای ریخته شده با روش مزوتراپی مو


مزوتراپی روشی است که نه تنها به توقف ریزش موها کمک بسیاری می کند، بلکه منجر به رشد مجدد موهایی که فولیکول آن ها در حالت خواب یا توقف به سر می برند، نیز خواهد شد. هر چه استفاده از روش مزوتراپی مو را سریع تر شروع کنید، شانس توقف ریزش آن ها بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند افراد بلافاصله پس از ریزش مو سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کنند.


تعداد جلسات مزوتراپی


مزوتراپی مو به صورت دوره ای و تحت یک سری جلسات انجام می شود که تعداد آن به شدت ریزش موها و منایج مورد انتظار فرد مراجعه کننده متغیر خواهد بود. به طور میانگین می توان گفته که این روش درمانی طی حدودا 10 تا 12 جلسه به فاصله هر 5 تا 7 روز انجام می شود. زمان این جلسات نیز به چرخه رشد موها و تاثیر داروهای تزریقی بستگی خواهد داشت. پس از این جلسات، در صورت تشخیص پزشک می توان ترکیب دارویی مورد نظر را ماهی یک مرتبه در پوست سر شخص تزریق کرد تا در افزایش ماندگاری نتایج به دست آمده کمک شایانی کند. در برخی موارد نیز بعد از گذشت 8 الی 12 جلسه، با توجه به تشخیص پزشک تزریق را هر شش ماه یکبار تکرار می کنند تا نتیجه بهتری را به دنبال داشته باشد.
باید به این نکته توجه داشت که نیازهای غذایی فولیکول مو به طور پیوسته ادامه داشته و هیچ گاه متوقف نمی شود. چنانچه مشکل ریزش مو با یک دوره مزوتراپی برطرف نشود، باید خونرسانی و تقویت موها باز هم ادامه داشته باشد. در این صورت بهتر است عمل مزوتراپی را یک تا دو بار در سال انجام داد. در مجموع می توان گفت که عمل مزوتراپی مو در هر فرد با توجه به شرایط بدنی وی متغیر می باشد و تشخیص مدت زمان دوره درمان به همین شرایط بستگی دارد که طی درمان مشخص می گردد.

 

هزینه مزوتراپی مو


عملکرد مزوتراپی مو


همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، ترکیبات دارویی مورد استفاده در مزوتراپی باعث تقویت جریان خون در رگ‌ های خونی پوست سر و بهبود تغذیه و خونرسانی به فولیکول‌ های مو می ‌شود. این مواد با توجه به شرایط و نیاز مراجعین محاسبه شده و بر طبق نیاز فرد ، مورد تزریق قرار میگیرد . از جمله ترکیبات دارویی موجود در مزوتراپی می توان به اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و عنصر روی اشاره کرد که تزریق آن ها در پوست سر باعث سلامتی و زیبایی بیشتر موهای شما می شود.
ویتامین B که در ترکیب داروهای مزوتراپی وجود دارد باعث رفع شوره سر، تقویت فولیکول‌های مو و بهبود عملکرد غدد چربی می‌شود. علاوه بر این، به گردش جریان خون کمک می کند به همین صورت جریان گردش خون در سر شکل گرفته و موجب تحریک فولیکول های مو می شود که استقامت و رشد موها را در پی دارد . رنگدانه ملانین نیز از سفید شدن موها جلوگیری می‌ کند و رنگ طبیعی آنها را تقویت می‌ نماید.


آیا مزوتراپی درد دارد؟


مزوتراپی سک روش کاملا بدون درد است. البته با توجه به این که سوراخ های ریزی در کف سر ایجاد می شود، ممکن است ناراحتی هایی را نیز به دنبال داشته باشد؛ اما به طور کلی درد چندانی ندارد.


هزینه مزوتراپی


مزوتراپی مو هزینه سنگینی ندارد و هر شخصی می تواند بدون صرف مبالغ گزاف از عهده هزینه های این عمل بر بیاید.


مراقبت های قبل و بعد از مزوتراپی مو


پیش از انجام مزوتراپی، موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. سعی کنید سه روز قبل از انجام مزوتراپی مو از استعمال دخانیات و مصرف الکل و همچنین انواع مسکن ها بپرهیزید. پیش از انجام مزوتراپی از هیچ حالت دهنده مویی استفاده نکنید. بعد از انجام مزوتراپی نیز از شستشوی موها تا یک روز خودداری کنید. کف سر خود را نیز باید چند بار در روز به مدت سه دقیقه ماساژ دهید.
 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

سایت عالی با اطلاعات ارزشمند است.متشکرم.
کاش اطلاعات و بهترین مراکز تخصصی مو در شهرهای دیگر رو هم معرفی میکردید.
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: