سه شنبه 25 تیر 1398 - 11:01:03

رنگ موی طبیعی

 

انواع گیاهانی که می توان با استفاده از آن موها را رنگ کرد

موارد حساسیت زا در رنگ موی طبیعی

 

رنگ موی طبیعی


در گذشته، مادربزرگ ها از رنگ موهای طبیعی برای پوشاندن سفیدی موی خود استفاده می کردند. امروزه نیز برخی از خانم ها به این باور رسیده اند که انواع رنگ موهای شیمیایی دارای عوارض زیادی بوده و با استفاده از رنگ موی طبیعی روی آورده اند. در حالی که رنگ موی شیمیایی موجب آسیب و ریزش مو می شوند، رنگ موی طبیعی فواید بسیاری برای مو به همراه دارند. اگر شما هم تصمیم گرفته اید موهایتان را از آسیب دیدگی در امان نگه دارید و رنگ موی طبیعی مصرف کنید، پیشنهاد می کنیم مطالعه ادامه مطلب رنگ موی طبیعی را از دست ندهید.
از جمله طبیعی ترین و بی عارضه ترین رنگ های موجود در جهان که از آن ها می توان برای رنگ کردن مو نیز استفاده کرد، می توان به حنا، روناس، بابونه و ... اشاره کرد. با به کارگیری این رنگ ها می توانید انواع رنگ های مسی، طلایی، قهوه ای و ... را روی موهای سر خود تجربه کنید؛ بدون این که نگران سفید شدن تارهای مو به دلیل مصرف بیش از حد اکسیدان و دکلره باشید.

 

نکاتی که پیش از رنگ موی طبیعی باید بدانید


رنگ موی طبیعی به دلیل ذات ارگانیکی که دارد، برای مدت زمان زیادی روی سر باقی مانده و ماندگاری بالایی دارد. از این رو، دست فرد را برای رنگ کردن دوباره مو با رنگ های شیمیایی می بندد. به بیانی دیگر، پس از مصرف رنگ موی طبیعی تا چند ماه قادر به استفاده از رنگ موهای شیمیایی نخواهید بود. یک نکته دیگر، دقت در انتخاب رنگ موی طبیعی است؛ چرا که این رنگ ها هیچ کاتالوگی ندارند و از آن جایی که میزان رنگ پذیری مو در افراد مختلف متفاوت است، احتمال دارد رنگ مورد نظر شما از آب در نیاید. برای این که از نتیجه کار رضایت داشته باشید، بهتر است ابتدا ترکیب رنگ موی طبیعی را روی بخش کوچکی از موها امتحان کنید و در صورت تمایل کل مو را با آن رنگ نمایید.


رنگ موی طبیعی با حنا


حنا یکی از بهترین گزینه ها برای رنگ کردن مو بوده که از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه از درختی با همین نام تهیه شده و خواص بسیاری دارد. اگر حنا را به تنهایی مورد استفاده قرار دهید، رنگ حاصل از آن قرمز خواهد بود. اما راهکارهای بسیاری برای در آوردن رنگ های جذاب با استفاده از حنا وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

رنگ کردن مو با حنا


مشکی کردن مو با حنا


چهار قاشق غذاخوری حنا را با کمی آب جوش ترکیب کنید و روی سر قرار دهید. اجازه دهید 2 ساعت روی موها بماند و سپس آن را شستشو دهید. در مرحله بعد، چهار قاشق غذاهوری وسمه را در آب خیس دهید و پس از خشک شدن موها، روی آن قرار دهید. دوباره موهای خود را پس از دو ساعت آبکشی کنید. حال چهار قاشق تنباکو را با دو لیوان آب به مدت نیم ساعت بجوشانید و پس از خنک شدن روی سر ماساژ دهید. در مرحله بعد نیز یک قاشق غذاخوری برگ کنجد، یک قاشق غذاخوری سنا و یک قاشق غذاخوذی حنا را پودر کرده و با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید تا به صورت خمیر در بیاید. بگذارید خمیر به مدت دو ساعت به حال خود بماند و سپس آن را روی موها قرار دهید. روی موها نیز باید دو ساعت بماند و سپس آبکشی کنید.


رنگ کردن موی سفید با رنگ موی طبیعی


برای رنگ کردن موی سفید به چهار قاشق غذاخوری تنباکو نیاز دارید. ابتدا تنباکو را با دو لیوان آب بجوشانید و پس از این که سرد شد، روی موها قرار دهید. روش دیگر برای رنگ کردن موی سفید با استفاده از رنگ موی طبیعی این است که دو قاشق غذاخوری پودر گل شقایق را با دو قاشق غذاخوری پوست گردو و یک لیوان آب جوش به صورت خمیر یکدستی در می آوریم و پس از دو ساعت روی موها قرار می دهیم. اجازه می دهیم حدود یک ساعت روی موها باقی بماند و سپس آبکشی می کنیم.

 

رنگ کردن مو با مواد طبیعی


رنگ مو قهوه ای روشن با رنگ موی طبیعی


اگر می خواهید بدون استفاده از دکلره، موهایتان را به پایه برسانید، می توانید از ریواس استفاده نمایید. 70 گرم از ریشه ریواس را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس با 6 قاشق کایولین، یک عدد تخم مرغ و چهار قاشق سرکه سیب ترکیب کرده و روی موها قرار دهید. اجازه دهید حدود یک ساعت روی موها بماند و سپس آبکشی نمایید.
یک راهکار دیگر برای روشن کردن موها بدون استفاده از دکلره، قهوه است. یک قاشق غذاخوری قهوه را با دو قاشق غذاخوری پودر بابونه و دو قاشق غذاخوری روناس ترکیب کرده و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. اجازه دهید حدود چهار ساعت مواد استراحت کند و سپس روی موها قرار دهید. پس از گذشت یک ساعت، موهای خود را آبکشی نمایید.

 

رنگ مو طبیعی قهوه ای روشن


رنگ موی طبیعی قهوه ای تیره


برای قهوه ای کردن موها بدون استفاده از رنگ شیمیایی به یک قاشق چایخوری چای و 200 میلی لیتر آب نیاز خواهید داشت. چای را صاف کنید و با یک فنجام پودر حنا، یک قاشق چایخوری پودر انگور و دو قتشق چایخوری روغن نارگیل نیاز خواهید داشت. اجازه دهید مواد به مدت یک شبانه روز در یک ظرف آهنی بماند و صبح روز بعد روی سر قرار دهید. اجازه دهید یک الی دو ساعت به همان حال بماند و سپس آبکشی کنید.
یک روش دیگر برای قهوه ای کردن موها، استفاده از پوست گردو، پودر زاج، پودر حنا و زرده تخم مرغ است. این مواد را با کمی آب جوش ترکیب کنید تا به حالت خمیر در بیاید و سپس روی موها قرار دهید. اجازه دهید حدود 40 دقیقه روی سر بماند و سپس آبکشی کنید.

 

رنگ مو قهوه ای تیره با مواد طبیعی


رنگ موی طبیعی سرخ آتشین


برای سرخ کردن موها با مواد طبیعی می توانید از پودر حنا و عرق بهار نارنج استفاده کنید. سپس کمی آب به آن اضافه کرده و روی موها قرار دهید. اگر مقداری آب اکسیژنه به خمیر حنا اضافه کنید، موهای شما به رنگ قرمز آتشین خواهد شد.

 

رنگ مو طبیعی سرخ آتشین


روشن کردن مو تا دو درجه با دارچین


ابتدا موهایتان را با آب بشویید تا مرطوب شود. سپس آب اضافی آن را به کمک حوله به صورت آهسته بگیرید. مقدار مساوی از پودر دارچین را با نرم کننده ترکیب کنید. بعد از این که گره موهایتان را به کمک شانه دندانه درشت باز کردید، مخلوط دارچین و نرم کننده را روی سر قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت چند دقیقه روی سر بماند و سپس موها را به آرامی شانه بزنید. در مرحله بعد، یک کلاه رنگ روی سر قرار دهید و بگذارید شب تا صبح روی سر بماند. صبح که از خواب بیدار شدید، موهای خود را با آب ولرم آبکشی کنید.
یک روش دیگر استفاده از دارچین و عسل است. عسل در افزایش رطوبت مو و تسریع روشن شدن آن کمک شایانی می کند. برای این کار به یک فنجان نرم کننده، یک قاشق چایخوری آبلیمو طبیعی، یک فنجان عسل و 2 قاشق غذاخوری پودر دارچین نیاز خواهید داشت. تمام مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و روی قسمت هایی از مو که قصد دارید روشن شود، قرار دهید. حتی می توانید مواد را روی کل قسمت های مو قرار دهید. سپس یک کلاه پلاستیکی مخصوص رنگ روی سر کشیده و اجازه دهید به مدت 4 ساعت به همان حالت بماند. پس از این مدت موها را به خوبی آبکشی کنید. اگر می خواهید موهایتان روشن تر شود، کافیست این مراحل را سه یا چهار بار دیگر نیز تکرار کنید.
راحت ترین روش برای استفاده از دارچین، دم کردن آن است. فقط کافیست مقداری از پودر دارچین را دم کنید و آن را به مدت 6 ساعت روی موها قرار دهید. سپس موها را به خوبی آبکشی نمایید. انجام این کار در روشن تر و درخشان تر کردن موها کمک شایانی می کند.


ساخت رنگ موی طبیعی با کاکائو


برای ساخت رنگ موی طبیعی با استفاده از کاکائو فقط کافیست نصف پیمانه پودر کاکائو را با یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و نصف پیمانه ماست ترکیب کنید. مواد را با همزن به خوبی ترکیب کنید تا خمیز یکدستی حاصل شود. پس از این که موهایتان را مثل همیشه شامپو زدید، آب اضافی آن را با حوله بگیرید. ترکیب کاکائو را روی موها قرار داده و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. سپس موها را آب ولرم آبکشی کنید. این کار را می توانید چند بار انجام دهید تا نتیجه دلخواه به دست بیاید.
اگر می خواهید رنگ موی خود را چند درجه تیره تر کنید، می توانید پودر کاکائو را در هر بار شستشو مورد استفاده قرار دهید. به این صورت که نیمی از شامپوی مصرفی خود را پودر کاکائو بریزید و موی سر خود را شستشو دهید. اگر به دنبال رنگ تیره تر هستید، هر روز از این شامپو استفاده کنید.

 

 

رنگ کردن مو با پوست گردو و پودر کاکائو


تیره کردن مو با رنگ موی طبیعی پوست گردو


پوست تازه گردو می تواند هر آنچه که با آن تماس داشته باشد را تغییر دهد. یکی از کاربردهای این ماده، تیره کردن رنگ مو است. برای این کار کافیست پوست چند عدد گردو را جدا کرده و خرد کنید. سپس در دو لیوان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید. اجازه دهید خنک شود و سپس موهای خود را به آن آغشته نمایید. پس از 20 دقیقه با آب ولرم آبکشی نمایید. به خاطر داشته باشید که پوست گردو نباید با پوست سرتان تماس داشته باشد؛ چرا که موجب تیره شدن آن خواهد شد. اگر می خواهید پوست سرتان به هیچ عنوان تیره نشود، می توانید قبل از موادگذاری مقداری روعن نارگیل به آن بزنید.

 

آیا رنگ موی طبیعی حساسیت زا است؟


حنا حاوی بنزوییل است و افرادی که به این ماده حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند. بسیاری از افراد به حنای قرمز حساسیت دارند؛ البته این ماده غیر از حساسیت، مشکل دیگری ایجاد نخواهد کرد. حنای هندی بسیار خطرناک است و رنگ کردن مو با آن می تواند بیماری لیکن پلان را به دنبال داشته باشد. سایر رنگ موی طبیعی مانند ریواس، روناس، وسمه و ... معمولا حساسیت زا نیستند. پوست گردو اما ممکن است موجب بروز آلرژی و کهیر در ناحیه سر و صورت شود. قهوه هم حساسیت زا بوده و باید با احتیاط مصرف شود. به طور کلی بهتر است که تمام رنگ موی طبیعی را پیش از گذاشتن روی کل سر، روی قسمت کوچکی از پوست و مو تست کنید تا از بروز حساسیت و آلرژی پیشگیری شود.

 

 

حساسیت به رنگ موی طبیعی


آیا حساسیت به رنگ موی طبیعی در همه افراد به وجود می آید؟


همه افراد به رنگ موی طبیعی حساسیت ندارند. افرادی که دچار حساسیت می شوند، معمولا سیستم ایمنی حساسی دارند که رنگ را به عنوان دشمن شناسایی می کند. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند حتما قبل از گذاشتن رنگ های شیمیایی و گیاهی روی مو، مقداری از آن را روی بازو امتحان کنید. ممکن است افرادی که موهای خود را برای اولین بار رنگ می کنند، هیچ گونه علائمی از حساسیت و آلرژی دریافت نکنند. اما این بدان معنی نیست که شخص به رنگ مو حساسیت ندارد. بسیاری از افراد از مرتبه دوم به بعد متوجه حساسیت خود به رنگ موهای شیمیایی و گیاهی می شوند. در هر صورت، بهتر است به محض مشاهده علائم آلرژی در ناحیه سر و صورت، به پزشک مراجعه نمایید.

 

مراقبت بعد از رنگ موی طبیعی


پس از گذاشتن رنگ موی طبیعی روی سر، سعی کنید از شامپوهای سالم و تایید شده استفاده کنید. شامپوهایی که از قدرت شویندگی بسیار بالایی برخوردارند، رنگ دانه های طبیعی را تحت تاثیر قرار داده و نتیجه دلخواه را به شما نمی دهند. اگر می خواهید رنگ موی طبیعی شما تاثیر بهتری داشته باشد، بهتر است برای هر بار شستشو از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.


در مطلب رنگ موی طبیعی به معرفی چند گیاه که با آن می توان موها را رنگ کرد، پرداختیم. همچنین، موارد حساسیت در آن ها را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گیرد.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: