پنجشنبه 02 مهر 1394 - 23:20:37

پوست چرب و مراقبت از آن

 



این نوع پوست معمولا دارای منافذ باز، سطح چرب، مستعد جوش در آوردن، جوش های سر سیاه و ظاهری رنگ پریده و زرد است. علت نامیدن این نوع پوست، تولید بیش از اندازه ی چربی پوست در لایه های زیرین پوست است. متاسفانه افراد دارای این نوع پوست، بیشترین جوش های صورت و پوست را دارند. و خبر خوب این است که افرادی که پوست چرب دارند برای مدت طولانی تری نسبت به دیگران پوستشان جوان می ماند. دغدغه اصلی در پوست چرب، زدودن چربی آن، شستن و جلوگیری از جوش زدن آن است.
ویژگی های پوست چرب:
به طور متوسط، خلل و فرج یا منافذ کسی با پوست چرب، تقریبا 2 گرم در سال چربی پوستی تولید می کند. لایه ی نازکی از چربی باعث درخشندگی پوست، باز بودن منافذ (که در امتداد آن جمع می شوند)، جوش های سر سیاه ( که در اثر مجاورت چرب با هوا و اکسیداسیون اتفاق می افتد) و دانه دانه شدن پوست ( زمانی که سلول های مرده ی پوست به چربی می چسبند گیر می افتند) می شود. تحقیقات نشان می دهد که چربی در منافذ جوشی پوست، ضخیم تر بوده و بیشتر از حد نرمال منافذ را می بندد. دلایل زیادی برای داشتن پوست چرب وجود دارد. بیشتر اوقات به دلایل هورمونی است و این که  جوانان مستعد تر هستند و یا چرا پوست آن ها این دوره چرب تر از قبل می شود: همچنین علت آن می تواند وجود رطوبت زیاد نیز باشد. و در آخر، پوست چرب در حقیقت بر اثر مراقبت ضعیف ایجاد می شود. اگر در لایه بالایی پوست تان رطوبت زیادی می بینید علت، تمرکز لایه های زیرین برای تولید چربی بیشتر، در این قسمت است. هر چه سطح پوست چرب تر باشد مشکل درخشنده بودن آن جدی تر است.
علل داشتن یک پوست چرب:
1. عدم تعادل هورمونی: وقتی میزان تولید هورمون های جنسی مردانه زیاد شود، فعالیت غدد چربی  افزایش یافته، چربی یا روغن پوست بیشتری تولید می شود. این قضیه در طی جوانی، دوران حاملگی، هنگام استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری بیشتر اتفاق می افتد.
2. مراقبت پوستی غلط: در کنار عوامل فیزیولوژیکی، رژیم نا مناسب برای مراقبت پوست می تواند موجب افزایش چربی پوست شود. رطوبت و گرما و گاهی عادت های تغذیه ای اشتباه در سبک زندگی این شرایط را بد تر می کند.
3. لوازم آرایشی نا مناسب: علاوه بر 2 مورد قبل، چربی ومسدود شدن منافذ، جوش های سر سیاه را زیاد می کند. در اثر بسته شدن منافذ پوستی که البته برایمان ناخوشایند است پوست معمولی نیز به پوست چرب تبدیل می شود.

چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم؟
مساله مهم در مراقبت از پوست چرب، کاهش میزان تولید چربی و تمیز نگه داشتن منافذ آن به منظور جلوگیری از اکسیداسیون در امتداد منافذ است. برای بسیاری از افراد دارای پوست چرب، این به معنای تمیز کردن معمولی با آب و صابون است در حالی که این یک اقدام هراس انگیز است. به جای آن، از شوینده های سبک که قدرت کافی برای زدودن چربی بدون آن که حساسیتی ایجاد می کنند، استفاده کنید و با مالیدن آن ها روی پوست، سلول های مرده ی پوست که منافذ را مسدود می کنند بردارید. افراد دارای جوش های پوستی از شوینده های متعادل کننده ی پوست یا آن هایی که پایه ی سالیسیلیک اسید دارند مصرف کنند.
ممکن است شما تصور کنید که حتما باید از یک شیر پاک کن استفاده کنید. مواد موجود در شیر پاک کن منافذ را بسته و چربی کمتری تولید می شود اما این برداشت اشتباه است. بیشتر شیر پاک کن ها پوست را حساس و متورم کرده و اندازه منافذ را کوچکتر می کنند، اما میزان تولید چربی مثل قبل باقی می ماند. در واقع، زمان مقابله با تولید چربی وقتی است که شما از مرطوب کننده استفاده می کنید. بسیاری از مردم که پوست چربی دارند می پندارند که به مرطوب کننده نیاز ندارند، اما این هم باور اشتباهی است – پوست شما همچنان می تواند کمبود رطوبت داشته باشد که در صورت استفاده از مرطوب کننده سلامت تر می شود. این قضیه به خصوص در مورد گردن، قفسه ی سینه و اطراف چشم ها – تمام منطقی که خشک هستند، مفید است. مرطوب کننده های با پایه ی ژل ( به خصوص آنهایی که بدون چربی هستند) برای کمک به پوست بهترین هستند. بسیاری از شرکت های تولید کننده لوازم زیبایی ازمواد اولیه ای چون: نارون کوهی، سالسیلیک اسید و پودر تالک در مرطوب کننده های پوست چرب استفاده می کنند. این صابون ها، چربی سطح پوست را شسته و درخشندگی پوست را تا 8 ساعت از بین می برند. به دنبال محصولاتی که ادعا می کنند درخشندگی پوست را کنترل می کنند، باشید.

راه حل ها:
1. نوشیدن، نوشیدن و نوشیدن آب فراوان: پزشکان زیبایی می گویند که نمی توان استرس را از بین برد. اما شما باید حداقل 10 لیوان آب در طول روز بنوشید. نوشیدن آب به دفع سموم بدن کمک می کند. 4 عدد گوجه فرنگی و دانه ی فلفل و کمی عسل را مخلوط کنید. این معجون را صبح ها ناشتا مصرف کنید. آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی درون بدن تان را پاک سازی می کنند.
نکته کلیدی: مالیدن خمیر گوجه فرنگی باقی مانده روی پوست به محکم شدن منافذ و شفاف شدن پوست می انجامد.
2. تغذیه درست: متخصصان به شدت روی اهمیت رژیم غذایی خوب به منظور جلوگیری از ایجاد چربی های زائد تاکید می کنند. مصرف روزانه ی مواد حاوی فیبر مثل سبزیجات (کلم، هویج و ...) سیستم داخلی بدن را تمیز نگه می دارد. برای مقابله با جوش زدن، دنبال یک رژیم غذایی از خوراکی های خام و بخار پز یک هفته در ماه، بروید. سموم و آلودگی های روی پوست را خوب بشویید و به بالانس شدن مجدد pH پوست کمک کنید.
3. مصرف مواد اولیه ای که تولید چربی را کنترل می کند: برای کنترل پوست چرب، شما باید به دنبال فرآورده هایی با مواد اولیه ای فعال مثل اسید گلیکولیک یا اسید رتینوئیک باشید. این مواد اولیه ی فعال، سموم را دفع و منافذ را بزرگ تر کرده و تولید چربی پوست افزایش می یابد. هنگام خریدار پاک کننده ها، به دنبال آن هایی با مواد اولیه ی آلفا هیدروکسی اسید، سالسیلیک اسید و پروکسید های بنزنی باشید. این ها ترکیدن جوش ها را سریع تر خشک می کنند. به همین دلایل شب نیز از کرم ها و شیر پاک کن های حاوی روغن درخت چای و نارون کوهی استفاده کنید. نارون کوهی نه تنها جوش ها را خشک می کند بلکه از به جا ماندن اثری از آن نیز جلوگیری می کند.
نکته مهم: از شیر پاک کن ها  یا قابض های الکلی دوری کنید زیرا می توانند همه ی چربی پوست را برداشته و پوست را خشک و مستعد چین و چروک دار شدن کنند.

رژیم مناسب برای پوست چرب:
1. پاک سازی مرتب پوست: پوست چرب به تمیز شدن مرتب نیاز دارد، حداقل 3 بار در روز با آب گرم این کار را انجام دهید. هدف از این کار برداشتن چربی اضافی پوست، بدون آن که همه ی چربی ها برداشته شود، است. چربی زدائی می تواند منجر به بدتر شدن میزان ترشح چربی شود. شاید شما فکر کنید که پوست را تمیز می کنید ولی در حقیقت، شما آن را دهیدراته و خشک می کنید. بنابراین، از صابون های تیز برای شستن پوست استفاده نکنید.
2. شستن صورت با صابون های غیر چرب: چنانچه شرایط پوست تان بد نیست، بهتر است به جای استفاده از کرم های تمیز کننده از صابون های بدون چربی استفاده کنید. اگر شما به هیچ عنوان به شوینده های چربی برای برداشتن آرایش تان نیاز ندارید، قسمت های باقی مانده را با آب به آرامی شستشو دهید. به صورت جایگزین، شما می توانید از شوینده های اسفنجی استفاده کنید و سپس با یک پارچه نرم تمام پوست تان را خشک کنید. این کار چربی و دوده های سیاه روی پوست و همچنین سلول های مرده را بر می دارد.
3. استفاده از پاک کننده های آنتی باکتریال: اگر پوست بسیار چربی دارید، بیشتر به دنبال شوینده های آنتی باکتریالی که برای پوست های حساس با pH خنثی هستند، باشید تا این که از صابون استفاده کنید. همچنین پوسته پوسته کردن های عمیق در شب خوب است.
نکته مهم: برای گرفتن نتیجه خوب این کار را دو بار در هفته انجام دهید.
4. بخور دادن پوست: مقداری آب جوش را در کاسه ای بزرگ بریزید. صورت تان را نزیک کاسه قرار داده تا بخار های داغ به آن برخورد کنند. یک حوله ی بزرگ روی سرتان بیندازید و در این حالت 10 دقیقه بمانید.
5. کندن جوش های سر سیاه: یک دستمال تمیز روی جوش های سر سیاه گذاشته، با انگشتان تان، آرام کمی بر روی جوش های سر سیاه و اطراف آن فشار وارد کنید. دستمال کاغذی را کمی حرکت دهید. سپس روی آن نارون کوهی یا روغن درخت چای بکشید.
6. استفاده از ماسک های صورت: حتما یک بار در هفته پاکسازی صورت با ماسک ضروری است. از ماسک های بر پایه ی گل یا خاک رس استفاده کنید تا منافذ بسته شده و عمق بیشتری از پوست تمیز شود. اگر ماسک روی پوست سوزش ایجاد کرد، به سرعت آن را بشورید. به جای آن ماسک های با پایه توت فرنگی را امتحان کنید. اگر آسیبی به پوست وارد کرده اید از فرآورده های حاوی سالیسیلیک اسید یا پروکسی بنزول استفاده کنید، سپس به طور معمول، مرطوب کننده بزنید.
ماسک های خانگی برای پوست چرب:
A. ماسک تخم مرغ: سفیده ی یک تخم مرغ را جدا کنید، یک قاشق عسل و یک قاشق روغن آفتاب گردان به آن اضافه کنید. مخلوط را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار داده، سپس با آب گرم بشویید.
B. ماسک ساده: پودر زرد چوبه وشیر را روی صورت بکشید. این کار به نقاط قهوه ای پوست کمک کرده و مو های صورت را کم می کند. به آرامی این ماسک را روی صورت بکشید و سپس با آب سرد بشورید. این کار را می توانید آخر شب انجام دهید.
C. ماساژ با پوست پرتقال: مقدار مساوی از عدس، گندم و پوست پرتقال خشک را با هم مخلوط و سپس در مخلوط کن پودر کنید. این ماسک را به آهستگی روی جوش های سر سیاه برای کمک به زدودن آن ها بکشید.
D. ماسک پاک کننده ی عسل: 1 قاشق عسل با 2 قاشق بادام زمینی خرد شده و 2/1 قاشق آب لیمو مخلوط کرده، به آرامی روی صورت بکشید. سپس با آب گرم صورت را بشویید.
E. ماسک میوه / سبزی: لیمو، هلو، توت فرنگی، نارنگی را در یک کاسه ی غیر فلزی مخلوط کرده، با رنده به شکل خمیر در آورید. به آن ماست اضافه کنید. تمام مخلوط را روی همه ی صورت و گردن به جز اطراف چشم ها کشیده، تا 10 دقیقه که روی پوست اثر دارد اجازه دهید قرار گیرد و سپس ماساژ داده و با آب سرد بشویید.
در مورد سبزیجات از مخلوط کلم، خیار و گوجه فرنگی استفاده کنید.
F. ماسک سیب: 2/1 سیب کوچکی را با 1 قاشق عسل، 1 زرده ی تخم مرغ، 1 قاشق آب سیب یا سرکه ی سیب و 3 قاشق روغن جوجوبا مخلوط و روی پوست بکشید. بعد از 15 دقیقه صورت را بشویید.
G. ماسک خیار: آب نصف یک خیار و چند برگ نعنا را درآورید. آن را با چند قطره آب لیمو، 1 قاشق شیر خشک و کمی سفیده ی تخم مرغ  مخلوط کنید. قبل از استفاده از آن، آن را در یخچال گذاشته تا خنک شود. این ماسک به سفید شدن پوست و بهتر بالانس شدن چربی پوست کمک می کند.
H. ماسک توت فرنگی: توت فرنگی خصوصیات منحصر به فردی دارد که در تمیز شدن چربی پوست بدون ایجاد حساسیت و تورم کمک می کند. برای ساختن این ماسک 2/1 قاشق آب لیمو را با یک عدد سفیده ی تخم مرغ ، 1 قاشق عسل، 2/1 فنجان توت فرنگی مخلوط کنید. ماسک را روی پوست صورت وگردن کشیده و تا10 دقیقه بگذارید تا آن را تمیز کند و سپس با آب شستشو دهید.

7. مرطوب سازی: خانم های دارای پوست چرب از مرطوب کننده ها دوری می کنند اما در مقابل، شما باید از کرم های پوستی بدون چربی، همانطور که وجود هر گونه مرطوب کننده حتی برای پوست  چرب موجب دهیدراته و پوسته پوسته شدن پوست می شود، استفاده کنید. همچنین شما می توانید از مرطوب کننده های با پایه آب استفاده کنید. در طول روز، می توانند از ضد آفتاب های با پایه ژل که آب دارند نیز استفاده کنند.
نکته مهم: از لوسیون ها/کرم ها ی دارای کره ی کاکائو، کره ی درخت روغن قلم، روغن پشم گوسفند ( لانولین) یا چربی های سنگین، دوری کنید.
استفاده از آرایش درست ( بدون چربی):
1. با شیر پاک کن شروع کنید و ابتدا تمام صورت را پاک کنید.
2. سپس به آرامی برای زدودن کامل چربی صورت از برخی محصولات استفاده کنید. در این مورد شما روی پوست تان چال و جوش های عمیقی دارید که می توانید ساختار های غشایی ویشی را امتحان کنید.
3. برای پوشاندن جوش های قرمز رنگ، کمی کانسیلر روی پوست با برس مخصوص بزنید.
4. سپس مواد روغنی کنترل کننده چربی، روی پوست بپاشید. این برای زمانی که شما آرایش خیلی زیادی ندارید خوب است.اگر شما باید از کانسیلر های بدون چربی سبک استفاده کنید، هنگام انتخاب لوازم آرایشی، به خصوص رژ گونه و سایه، محصولات بدون چربی و پودر مانند که چربی را بهتر جذب می کنند و به مدت طولانی تری به خوبی اول باقی می مانند، بخرید. مطمئن شوید که محصولات بدون آلرژی هستند. از محصولات با کیفیت برای برداشتن آرایش و پاک کردن منافذ و هر گونه آلودگی باقی مانده حاصل از آرایش روی پوست تان استفاده کنید.

5 نکته اساسی برای پوست چرب:
1. فقط دو بار در روز پاک سازی کنید، بیش از این پوست را حساس می کند.
2. اگر همچنان درخشندگی وجود دارد کاغذ خشک برای پاک کردن چربی اضافی بسیار خوب است.
3. مطمئن شوید تمام محصولات آرایشی که استفاده می کنید از نوع بدون چربی باشد.
4. از خوردن غذا های فست فود خودداری کنید. روغن  باعث ایجاد چربی نیست بلکه مطالعات نشان می دهد که ید موجود در غذا های فست فودی برای آن هایی که پوست چرب دارند لک می آورد.
5. اگر از لک های قرمز رنج می برید، زدن کمی روغن اسطوقدوس به پوست به کاهش قرمزی آن در چند دقیقه کمک می کند. در شرایط اضطراری، جوش های سر سفید با زدن خمیر دندان خشک می شوند.

کمک گرفتن: اگر همچنان پوست تان برایتان مساله ساز است، به یک متخصص امراض پوستی مراجعه کنید. او می تواند دارو های OTC که قرمزی را کم می کند و شرایط درد ناک تان را کنترل می کند برایتان تجویز کند. در حقیقت، قبل از دادن رژیم مراقبت پوستی، از یک متخصص پوست جهت اطلاع از محصولات مناسب برای پوست تان کمک بگیرید.

استفاده از محصولات پوستی مناسب: گلیکول پوست می تواند سلول های مرده ی پوست را ببندد در حالی که آثار باقی مانده روی منافذ پوست را بر میداریم. شما ممکن است حداقل با 6 بار انجام این کار به نتیجه ی توصیف شده دست یابید. این قضیه در مورد کسانی که زخم یا جوش سر سیاه دارند بهتر کارایی دارد. پوست انداختن، آن ها را از بین نمی برد بلکه تحت کنترل در می آورد.

 

برای مشاهده فیلم آموزش مراقبت از پوست اینجا کلیک کنید.

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژلب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: