یکشنبه 18 فروردین 1398 - 14:35:59

آناتومی پوست و شناخت انواع آن

شناخت آناتومی پوست انسان

مراقبت از انواع پوست ها

 

آناتومی پوست و انواع آن


همان طور که می دانید، تمام قسمت های بدن از پوست تشکیل شده تا آن را از عوامل آسیب رسان بیرونی محفوظ دارد. مو، ناخن، غدد عرق و غدد چربی نیز از ضمائم پوست هستند. معمولا پوست آقایان از خانم ها ضخیم تر است. در خانم ها اما، ضخامت چربی زیر پوست بیشتر می باشد. در این مقاله از وب سایت رژلب قصد داریم به بررسی آناتومی پوست و شناخت انواع آن بپردازیم، با ما همراه باشید.


شناخت آناتومی پوست بدن انسان


16 درصد از حجم بدن ما از پوست تشکیل شده است. علاوه بر این، هشت درصد وزن بدن را این عضو تشکیل می دهد. پوست از سه لایه اپیدرم که در میان پوست یا درم قرار دارد، درم که درلایه میانی قرار گرفته و هیپودرم که درون پوست قرار دارد و به چربی زیر پوستی نیر مشهور است، تشکیل می شود.
ضخامت پوست بین 1.4 تا 4 میلی متر است که ضخیم ترین آن را می توان در کف پا و نازک ترین را در ناحیه پلک مشاهده کرد. پوست وظایف مختلفی را در بدن به عهده دارد که از جمله آن ها می توان به تولید ویتامین دی اشاره کرد. بدین صورت که ماده ای در بدن موجود است که در صورت برخورد با اشعه ماورای بنفش خورشید، در بدن تولید ویتامین دی می کند.

لایه اپیدرم پوست

سطحی ترین لایه پوست، اپیدرم نام دارد که خود از لایه های مختلفی تشکیل شده است. عمقی ترین لایه اپیدرم، لایه بازال نام دارد که محل زایش سلول های پوستی بوده و به همین آن را زایا می نامند. سلول های پوستی لایه زایا از طریق تقسیم سلولی ظرف مدت زمان یک روز متولد شده و به یک لایه بالاتر منتقل می شود.
همانطور که همه ما می دانیم، پوست همانند سد در مقابل هجوم میکروب ها عمل می کند. ما این امکان را داریم که پیام های عاطفی را به وسیله پوست منتقل کنیم.

لایه درم پوست

درم در زیر اپیدرم واقع شده و به وسیله یک غشاء از آن جدا می شود. این لایه برخلاف اپیدرم، ساختار لایه لایه نداشته و به نوعی محل تغذیه آن به حساب می آید. لایه درم دارای استحکام و انعطاف پذیری بالایی است که دلیل آن وجود رشته های کلاژن و الاستین ذکر شده است. کلاژن، فراوان ترین رشته فیبری تشکیل دهنده در لایه درم است؛ تا جایی که 85 درصد از وزن خشک درم را به خود اختصاص داده است. الاستین یکی دیگر از پروتئین های فیبری تشکیل دهنده در درم است. با این که الاستین تنها 2 درصد از کل پروتئین های درم را تشکیل می دهد، یکی از مهم ترین عوامل کشسانی و انعطاف پذیری پوست محسوب می شود.

 

شناخت آناتومی پوست انسان

 

لایه هیپودرم پوست

هیپودرم را نمی توان بخشی از پوست محسوب کرد. این لایه بافت زیرین درم است که نقش به سزایی در ثبات و محافظت از عناصر زیر آن دارد. هیپودرم محل ذخیره چربی است و پوست را به ماهیچه یا استخوان متصل می کند. از آن جایی که لایه هیپودرم دارای مقادیر بالایی از سلول چربی است، دارای ضخامت متغیری نیز می باشد. وظیفه اساسی این لایه، چسباندن پوست به اندام های زیرین است. این لایه حاوی رگ های خونی بزرگ می باشد. شریان های بزرگ هیپودرم در حد فاصل درم و هیپودرم شبکه ای را به نام شبکه جلدی به وجود می آورند که انشعابات آن ها درم و شاختمان های موجود در هیپودرم را تغذیه می نماید.


عوامل تاثیرگذار در رنگ پوست


رنگ پوست به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به مقدارخون جریان یافته در بدن، میزان اکسیژن خون، فعالیت سلول های ویژه پوست و ضخامت لایه شاخی اپیدرم اشاره کرد. لایه شاخی در واقع همان لایه سطحی و مرده پوست است که در زمان لیف یا کیسه کشیدن در حمام از پوست جدا می شود. تفاوت های نژادی مربوط به رنگ پوست نیز بنا به تفاوت در مقدار، رنگ و تولید ملانین تعیین می شوند  که از منشأ ژنتیکی برخوردار است.

 

انواع پوست


به طور کلی، پنج نوع پوست معمولی، خشک، چرب، ترکیبی و حساس داریم. این که از نوع پوست خود آگاهی داشته باشید، به شما کمک می کند تا از راه اصولی با جوش، آکنه و خشکی صورت خود برخورد کرده و آن را پاکسازی نمایید. معمولا ژنتیک نقش به سزایی در شکل گرفتن نوع پوست دارند؛ اما عادت ها روزمره، رفتارمان با پوست و شرایط محیطی نیز در نوع پوست بسیار تاثیرگذار هستند.

 

شناخت انواع پوست


روش تشخیص انواع پوست


دو روش برای تشخیص نوع پوست وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد:

روش اول برای تشخیص نوع پوست

ابتدا صورت خود را با استفاده از یک پاک کننده ملایم تمیز کرده و بشویید. سپس با استفاده از ضربات آرام حوله، آب اضافی صورت خود را بگیرید. اجازه دهید صورت تان برای 30 دقیقه به حال خود بماند و پس از این مدت به پیشانی، گونه ها، بینی و چانه خود دقت کنید. اگر هنگام خندیدن یا بالا کشیدن ابروها احساس خشکی پوست به شما دست داد، پوست شما خشک است. اگر تنها بخش هایی از صورت مانند پیشانی، چانه و بینی شما براق هستند، پوست شما ترکیبی و اگر پوست شما حالت عادی دارد و براق نیست، دارای پوست معمولی هستید. اگر اکثر قسمت های صورت شما براق هستند، شما دارای پوست چرب هستید.

روش دوم برای تشخیص نوع پوست

در این روش نیز ابتدا پوست صورت خود را بشویید و به آرامی با حوله خشک کنید. سپس یک ساعت صبر کنید و در این مدت از هیچ کرم یا لوسیونی استفاده نفرمایید. حال یک دستمال کاغذی تمیز برداشته و روی قسمت های مختلف صورت بکشید. بهتر است برای هر قسمت از یک دستمال کاغذی مجزا استفاده کنید و آن را در مقابل نور مورد بررسی قرار دهید. اگر دستمال دارای لک چرب بود، بدین معنیست که پوست آن قسمت از صورت چرب است. اگر دستمال کاغذی چرب نشد، یعنی آن قسمت از پوست شما خشک است. هر کدام از انواع پوست ها نیاز به مراقبت خاصی دارند که در ادامه به تفصیل راجع به آن سخن خواهیم گفت.

 

روش تشخیص نوع پوست


نحوه مراقبت از انواع پوست


پس از این که نوع پوست خود را مشخص کردید، نوبت به رسیدگی و نگهداری از آن فرا می رسد.

مراقبت از پوست معمولی

پوست معمولی به ندرت چرب می شود و اپر چرب شد، به راحتی می توان آن را از بین برد. این نوع پوست دارای منافذ کوچکی است که به راحتی دیده نمی شود و به ندرت باز و بسته خواهند شد. پوست معمولی به ندرت براق می شود؛ همچنین به ندرت مات یا پوست پوست نیز می شود. افراد دارای این نوع پوست، اغلب دارای چین و چروک کمتری بوده و صورت شان عاری از هر گونه لک و جوش است.
افراد دارای پوست معمولی باید از انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنند که پوست شان را خیلی چرب یا خشک نکند. اگر به صورت روزمره پوست خود را با استفاده از تونرها و پاک کننده ها تمیز کنید، از نرم کننده و آبرسان و صد البته کرم ضد آفتاب استفاده کنید، دیگر هیچ نگرانی از بابت سلامت پوست خود نخواهید داشت.

 

روش مراقبت از پوست معمولی

مراقبت از پوست خشک

اگر پس از استحمام و شستشوی صورت خود متوجه کشیدگی پوست شدید، دارای پوست خشک هستید. این احتمال وجود دارد که شاهد لکه های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست تان در نواحی مختلف بدن باشید. از آن جایی که در این نوع پوست معمولا منافذ باز بسیار کوچک هستند و قابل مشاهده نمی باشند، افراد زودتر از سایرین به چین و چروک، حساسیت و خارش مبتلا خواهند شد.
اگر دارای پوست خشک هستید، به شما پیشنهاد می دهیم کرم نرم کننده ای برای خود انتخاب کنید که طراوت و شادابی را به پوست بازگرداند. کرم نرم کننده مخصوص پوست خشک دارای مواد مغذی و آبرسانی است که رطوبت از دست رفته آن را به خوبی جبران می کند. کرم را هر روز صبح و شب مصرف کنید تا میزان رطوبت پوست کنترل شود. عادات روزانه مراقبت از پوست را ثابت نگه دارید تا به بهترین نتیجه دست یابید.
برای پاک کردن آرایش می توانید از محصولات پاک کننده و تونرهای ملایم استفاده کنید. سعی کنید از محصولات دارای الکل و اسانس دوری کنید تا پوست تان تحریک نشود. محصولات دارای صابون می تواند پوست شما را بسیار خشک کند. هنگام کار با مواد تمیز کننده حتما از دستکش استفاده کنید. اگر آب و هوای محل زندگی شما گرم و خشک یا سرد و خشک است، از دستگاه بخار و رطوبت رسان در تمام فصول سال به کار ببرید.

 

روش های مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست چرب

افرادی که دارای پوست چرب هستند، معمولا از آکنه، جوش و براقیت پوست خود شکایت دارند. دلیل پوست چرب می تواند به عوامل موروثی و تغییرات هورمونی بستگی داشته باشد. افرادی که به طور ارثی و ژنتیکی، منافذ چربی فعالی دارند، به طور خورکار چربی بیشتری تولید می کنند. افزایش میزان ترشح هورمون ها در بدن نیز نشان از تولید بیش از حد آندروژن در بدن است.
محصولات بسیاری برای برطرف سازی چربی اضافه پوست وجود دارند که از جمله آن ها می توان به داروهای درمان آکنه اشاره کرد. جالب است بدانید که این محصولات تاثیر معکوس روی پوست داشته و نه تنها پوست را خشک می کنند، بلکه موجب ترشح بیشتر چربی روی سطح پوست نیز می شوند. اصلا به سراغ شوینده و پاک کننده های آرایش قوی نروید. برعکس، بهتر است از محصولاتی که لایه بردار ملایم دارند مانند ماسک های لایه بردار یا لیف صورت نرم استفاده نمایید.بهتر است از کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید. تا جای امکان سعی کنید به جای مصرف شیر پاک کن از آب پاک کننده و تونر استفاده نمایید.

 

روش های مراقبت از پوست چرب

 

مراقبت از پوست ترکیبی

پوست ترکیبی، رایج ترین نوع در میان انواع پوست خانم ها و آقایان است که نحوه مراقبت از آن نیز مشکل تر می باشد. افراد دارای پوست ترکیبی، معمولا از محصولات بهداشتی دارای مواد شیمیایی استفاده می کنند که اشتباه است. محصولات شیمیایی مانند بنزوئیل پروکساید، پوست را به شدت خشک کرده و فعالیت غدد چربی نواحی چرب را نیز افزایش می دهند. در مقابل، می توان از محصولات آبرسان با عصاره طبیعی مانند خیار، چای سبز و بابونه استفاده کرد تا علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز برای پوست، بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده نیز هستند.
افراد دارای پوست ترکیبی بهتر است به سراغ محصولات آرایشی و بهداشتی که عطر و رایحه دارند، نروند؛ چرا که این مواد رطوبت طبیعی پوست را از بین می برند. بهتر است به جای این محصولات از عصاره های طبیعی و بدون الکل استفاده نمایید. استفاده از مرطوب کننده پوست نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که یافتن محصولی که هم متناسب با پوست چرب و هم پوست خشک باشد، بسیار دشوار است. پیشنهاد ما به شما این است که در طول روز دو بار از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. یک مرطوب کننده برای نواحی خشک که آبرسان قوی و دارای ترکیبات مغذی باشد و یک مرطوب کننده آبرسان بدون چربی برای نواحی چرب صورت.

 

مراقبت از پوست ترکیبی

مراقبت از پوست حساس

از آن جایی که پوست حساس به راحتی تحریک می شود، حائز اهمیت است که از مواد طبیعی و بدون اسانس برای آن استفاده کنیم. عصاره های طبیعی آلوئه ورا و بابونه، آرام بخش طبیعی برای پوست های حساس به شمار می روند. ماسک های خانگی تاثیر به سزایی در رفع حساسیت پوست دارند.
زمان شستشوی پوست خود دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید و از لیف و برس به هیچ وجه استفاده نکنید. زمان پاک کردن آرایش نیز از محصولات ملایم بدون رنگ، اسانس و الکل استفاده کنید.شستشوی بیش از حد پوست موجب خشکی بیش از حد و افزایش میزان حساسیت آن می شود. از آن جایی که پوست های حساس در مقابل آفتاب بسیار حساس هستند، سعی کنید بدون کرم ضد آفتاب از منزل خارج نشوید. همچنین توجه داشته باشید که انواع لوازم آرایش و کرم ضد آفتاب هایی که دارای بافت سنگینی هستند، به هیچ وجه برای پوست حساس مناسب نیستند.

 

روش مراقبت از پوست حساس

 


در این مقاله از وب سایت رژلب به بررسی آناتومی پوست و شناخت انواع آن پرداختیم. همچنین روش های مراقبت از انواع پوست را نیز مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم مودر پسندتان واقع شوند.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: