شنبه 23 شهریور 1398 - 14:14:44

تاثیر مو در زیبایی

 

تقویت مو با ماسک خانگی

مدل موهایی که شما را پیرتر نشان می دهند

 

تاثیر مو در زیبایی

 


مدل و رنگ مو نقش به سزایی در زیبایی چهره دارند. چه بسا یک مدل مو می تواند چهره شما را خسته و فرسوده و حتی ده سال پیرتر نشان دهد. اما مدل مو یا رنگ موهایی طروات و شادابی بسیاری به چهره بخشیده و چندین سال شما را جوان تر نشان دهد. موها تحت تاثیر عوامل بسیاری هستند. ریزش مو نیز یکی از مشکلات مربوطه است که بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده است. در ادامه این مطلب از سایت رژلب قصد داریم به تاثیر مو در زیبایی و راهکارهای تقویت آن بپردازیم.


شناخت عوامل موثر در ریزش مو


پیش از بیان هر چیز، باید بدانید که ریزش 50 الی 100 تار مو در روز امری عادی است. اما در صورتی که جایگزینی برای موها ریخته شده وجود نداشته باشد، نگران کننده است و باید تدابیری را اندیشید. مهمترین عواملی که در ریزش مو تاثیرگذار است، وراثت یا ژنتیک می باشد. از عوامل موثر دیگر می توان به استرس، افسردگی، مشکلات تیروئیدی و کمبود مواد معدنی در بدن اشاره کرد. در هر صورت مراجعه به متخصص پوست و مو الزامی است تا روش های درمان هر یک از موارد بالا تجویز شود.
گاهی اوقات افراد برای زیبایی هر چه بیشتر موهای خود دست به اقداماتی می زنند که از درست یا غلط بودن آن چندان اطمینان ندارند. در ادامه چند مورد از رایج ترین باورها در مورد مو را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

عوامل موثر در ریزش مو


آیا کندن موی سفید موجب افزایش تعداد آن خواهد شد؟


کندن موی سفید به هیچ عنوان منجر به افزایش تعداد آن نخواهد شد. پیاز مو از دوران جنینی تا زمان مرگ در پوست سر وجود دارد و بافت ثابت محسوب می شود. پایدار بودن موها نیز به سه مرحله آناژن (رشد)، کاتاژن (استراحت) و تلوژن (ریزش) بستگی دارد. رشد مو در انسان چندین سال به طول می انجامد و سپس وارد مرحله کاتاژن می شود. در انتها، یک جوانه موی دیگر در ریشه مو ظاهر شده و وارد مرحله آناژن می شود تا موی پیر قبلی بریزد. این باور اشتباه وجود دارد که وقتی موی سفید از می کشیم، از ریشه در می آید. در صورتی که این گونه نبوده و پیاز مو در سر جای خود باقی مانده است و با کندن یک عدد مو، موی دیگری به جای آن رشد می کند. از این رو می توان گفت که با کنده شدن موی سفید، تعداد آن افزایش نمی یابد.


اگر مو را تیغ بزنیم، پرپشت تر خواهد شد؟


این باور که تیغ زدن موها موجب پرپشتی آن خواهد شد نیز کاملا اشتباه است. موهای بلند و کوتاه از نظر ساختمانی بسیار شبیه به هم هستند. به طور مثال، فرض کنید خانمی که دارای موهای بلند است، روزی پنج عدد از موهایش بریزد. در مقابل، مردی که موهایش را تیغ زده نیز روزانه صد تار از موهای خود را از دست بدهد. به نظر شما کدام یک از این ریزش ها بیشتر به چشم می آید؟ خب معلوم است که موی بلند. ریزش موی تیغ زده چندان به چشم نمی آید و به همین دلیل مردم فکر می کنند تیغ زدن موجب کاهش ریزش موهایشان شده است؛ در حالی که هیچ تاثیری ندارد.


ماساژ پوست سر موجب جلوگیری از ریزش مو می شود؟


بافت سر و گردن یک بافت پرخون بوده و احتیاجی به افزایش خون رسانی برای جلوگیری از ریزش مو ندارد. تاثیر ماساژ پوست سر با استفاده از دست یا برس های تبلیغاتی در پیشگیری از ریزش مو ثابت شده نیست و دلایل علمی ندارد.


آیا شستشوی روزانه موها روش اشتباهی است؟


این موضوع کاملا به نوع موها بستگی دارد. موهای چرب نیاز به شستشوی روزانه دارند تا به حالت عادی در بیایند. در مقابل، موهای خشک را اگر به طور روزانه شستشو دهید، موجب تشدید میزان خشکی خواهد شد. به همین دلیل نمی توان یک نسخه مشابه برای همه افراد پیچید. برای موهای خشک می توانید تعداد دفعات استفاده از شامپو را کاهش دهید. در عوض، بهتر است موهای چرب را هر روز با شامپو شستشو دهید.


آیا ریزش مو و طاسی ارتباط مستقیمی با خانواده مادری دارد؟


این باور اشتباه است و ریزش مو تنها به خانواده مادری مربوط نمی باشد. ریزش مو می تواند از خانواده پدری نیز به ارث برده شود.


آیا سفید شدن یک شبه موها صحیح است؟


باور این که سفید شدن یک شبه موها امکان پذیر است نیز اشتباه می باشد. احتمال دارد موهای مشکی فرد در اثر استرس خیلی زیاد بریزد و موهای سفید باقی بماند. به همین دلیل شخص گمان می کند موهایش به طور ناگهانی سفید شده است.


مصرف قرص های ضد بارداری موجب ریزش مو می شود؟


این موضوع به نوع قرص ضد بارداری شما بستگی دارد. قرص های ضد بارداری که خاصیت آندروژنی یا هورمون مردانه بالایی دارند، منجر به تشدید ریزش مو در فرد می شود. اما مصرف قرص هایی که از خاصیت ضد آندروژنی برخوردارند نه تنها منجر به ریزش مو نمی شود؛ بلکه بهبود رشد موها را نیز در پی خواهد داشت.


ریزش مو نشانه فشار خون بالا است؟


ریزش مو هیچ ارتباطی با فشار خون بالا ندارد.


اشتباهات مدل مو که باعث می شوند سن شما بیشتر به نظر برسند


چند اشتباه وجود دارند که موجب می شوند چهره شما از آن چه هست، پیرتر به نظر برسد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مدل موی خیلی کوتاه ممکن است شما را پیرتر نشان دهد

اگر موهای سالم و پرپشتی دارید، دلیلی وجود ندارد که آن را بیش از اندازه کوتاه کنید. اگر به هر دلیلی تمایل دارید آن را کوتاه نمایید، مدل آن را اندکی به هم ریخته کنید تا جلوه مدرن و فانتزی داشته باشد. نگهداری این مدل مو نیز راحت تر خواهد بود.

مدل موی خیلی بلند

موهای خیلی بلند نیز موجب تضعیف ریشه موها شده و تاثیر چندان خوبی نیز روی ظاهر شما نخواهد داشت. بدترین نوع مو که می توانید داشته باشید، موهایی شکسته و بی حالت است. بسیاری از متخصصان مو بر این عقیده هستند که مدل موی نامتقارن و بی حالت می تواند تاثیر منفی روی ظاهر شما داشته باشد. برای این که موهای شما جلوه زیبایی داشته باشد، سعی کنید آن را بیش از اندازه بلند نگاه ندارید.

موی تیره ممکن است شما را مسن تر نشان دهد

برخلاف عقیده بسیاری از افراد که بر این باورند موهای مشکی موجب پایین تر نشان دادن سن می شود، موی تیره در کنار صورت روشن حتی شما را سالخورده تر نیز نشان خواهد داد. علاوه بر این، موی تیره روی صورت سایه می اندازد و چین و چروک ها را بیشتر نمایان می کند. برای این که سن شما بیشتر نشان داده نشود، بهتر است موهای خود را هایلایت دو یا سه درجه روشن تر از رنگ موی اصلی خود درآورید.

گاهی اوقات لازم است موهای خود را تیره کنید

رنگ موی یکسان با پوست صورت، آن را خسته نشان می دهد. با ایجاد اندکی تضاد در رنگ مو و پوست، می توانید جذابیت و شادابی چهره خود را افزایش دهید. اگر موهای شما خیلی روشن است، وقت آن رسیده که آن را دو تا سه درجه تیره تر کنید.

موهای خاکستری باعث پیرتر به نظر رسیدن شما نخواهد شد

اگر موهای خاکستری خود را باطراوت نگه دارید، به هیچ عنوان باعث نمی شود که پیرتر به نظر برسید. برای این کار می توانید از انواع شامپوها و محصولاتی که موها را براق می کنند استفاده کنید. برای موهایی که نصف آن ها خاکستری شده است نیز می توانید از شامپوهایی که اندکی رنگ آبی یا بنفش دارند، استفاده کنید.

زیاده روی در استفاده از مدل موهای به روز

اگر مدل موهای خود را به هر مدلی که مد می شود در آورید، مثل این می ماند که صورت تان را بیش از حد آرایش یا در لباس پوشیدن زیاده روی کنید. بهتر است مدل موی مناسبی برای خود برگزینید و بیشتر به تناسب آن با سن و چهره خود دقت کنید تا این که روی اصول مد بچرخید. اگر مدل موی چتری به شما می آید، آن را امتحان کنید؛ چرا که یکی از بهترین راهکارها برای گریز از سن است.


مواد غذایی مفید برای تقویت مو


بهتر است پیش از آن که دیر شود، فکری به حال تقویت موهای خود بکنید. تقویت موها کار چندان مشکلی نیست؛ فقط باید تغییراتی در روند رژیم غذایی خود ایجاد کرده و از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده کنید:

تاثیر ماهی در تقویت موها

مصرف ماهی به خصوص ماهی آب های آزاد که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین د و امگا 3 هستند را به رژیم غذایی هفتگی خود اضافه نمایید.

تاثیر تخم مرغ در تقویت موها

تخم مرغ منبع غنی از پروتئین، زینک و سلنیوم است که اکسیژن کافی برای موها را فراهم می کند.

تاثیر گردو در تقویت موها

گردو منبع بسیار خوبی از ویتامین ای بوده و تاثیر به سزایی در زیبایی پوست و مو ایجاد می کند.

 

تقویت مو با مواد غذایی

 

تاثیر سیب زمینی شیرین در تقویت موها

سیب زمینی شیرین حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان است که در تقویت موها بسیار موثر واقع می شوند.

تاثیر ماست در تقویت موها

ماست حاوی کلسیم و ویتامین د است که لازمه رشد و تقویت موها می باشند.

تاثیر اسفناج در تقویت موها

سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج منبع خوبی از انواع ویتامین های مورد نیاز برای پوست و مو هستند.

 

تاثیر مواد غذایی در سلامت مو

 

تاثیر مصرف توت در تقویت موها

توت ها حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان هستند که علاوه بر تقویت مو، به زیبایی و براقیت آن نیز کمک بسیاری خواهند کرد.

تاثیر عدس در تقویت موها

حبوباتی که سرشار از آهن، زینک و بیوتین هستند، کمک بسیاری به رشد و تقویت موها می کنند که عدس یکی از آن موارد است.

 

تاثیر رژیم غذایی خوب در سلامت موها


انواع ماسک مو طبیعی


علاوه بر مواد غذایی مفیدی برای رشد و تقویت موها که می توانید میل کنید، ماسک موهای طبیعی بسیاری نیز وجود دارند که می توانید روی موها قرار دهید.

ماسک مو عسل و روغن زیتون

برای تقویت موها با استفاده از عسل و روغن زیتون می بایست ابتدا روغن زیتون را کمی حرارت دهید و دو قاشق چایخوری عسل به آن اضافه نمایید. این ماسک را برای 10 تا 15 دقیقه روی موها و کل پوست سر قرار دهید و سپس با آب سرد آبکشی نمایید.

ماسک مو تخم مرغ

برای تقویت مو با استفاده از تخم مرغ به یک فنجان شیر، دو قاشق غذاخوری آبلیمو، دو قاشق غذاخوری زیتون و یک عدد تخم مرغ نیاز خواهید داشت. تمام مواد را با هم در ظرفی ترکیب کنید و روی کل نواحی پوست سر اعمال نمایید. یک کلاه رنگ روی سر قرار دهید تا مواد حدود 20 دقیقه روی سر باقی بماند. سپس سرتان را با آب سرد شستشو دهید. شما می توانید از تخم مرغ به تنهایی نیز استفاده کنید. کافیست یک عدد تخم مرغ را خوب هم بزنید تا سفید و زرده آن کاملا ترکیب شوند. سپس آن را روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه با آب ولرم و یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

 

انواع ماسک مو طبیعی

 

ماسک مو موز

دو عدد موز رسیده، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری عسل را در یک کاسه ترکیب کنید تا یکدست شوند. ترکیب را روی پوست سر قرار دهید و بعد از 5 دقیقه مکث، شستشو دهید. شما می توانید یک عدد موز را خوب له کرده و 5 الی 8 قطره روغن بادام به آن اضافه نمایید. کل پوست سر و موها را به این ماسک آغشته کنید و کلاه مخصوص رنگ سر کنید. سپس سرتان را با آب سرد بشویید و از یک شامپوی ملایم استفاده نمایید.

ماسک مو رزماری

دو الی سه قاشق رزماری خرد شده را با یک فنجان آب ترکیب کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس مقداری روغن این گیاه را به ترکیب فوق اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را روی پوست سر ماساژ داده و بعد از 15 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

 

ماسک مو خانگی

 

ماسک مو روغن کرچک

روغن کرچک حاوی مقادیر بالایی از پروتئین بوده و موها را به خوبی تغذیه می کند. استفاده از این ماده به رفع خشکی مو کمک بسیاری می کند. برای این کار به دو قاشق غذاخوری روغن کرچک و یک عدد تخم مرغ نیاز خواهید داشت. مواد را با هم به خوبی ترکیب کرده و روی پوست سر تمیز ماساژ دهید. اجازه دهید حدود نیم ساعت روی سر بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید.
 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: