چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 12:07:08

درمان خشکی پوست

 

روش های خانگی برای درمان خشکی پوست

آبرسانی پوست با مواد طبیعی 

 

درمان خشکی پوست

 

خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که افراد بسیاری سعی در درمان آن دارند اما دلیل آن را نمی دانند. این عارضه که معمولا در فصل زمستان نمود بیشتری پیدا می کند، می تواند عواقب بسیاری مانند پیری زودرس را به دنبال داشته باشد. از این رو باید سعی در درمان خشکی پوست داشت که در این مقاله به تمام راهکارهای آن اشاره خواهیم کرد.


علل خشکی پوست صورت و بدن چیست؟


پوست در اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می شود که در این صورت نسبت به عوامل محیطی و برخی مواد حساس می شود. احتمال دارد پوست حالت سوختگی پیدا کند که دلیل آن عدم وجود رطوبت کافی است. یکی از اصلی ترین علل خشکی پوست، سردی آب و هوا است. ژنتیک نیز در این امر بی تاثیر نیست. استفاده از صابون های با PH بالا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کم کاری تیروئید، مصرف برخی داروها، دیابت و ... نیز در ابتلا به خشکی پوست موثر هستند.
از علل اصلی خشک شدن پوست بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زندگی در آب و هوای خشک مانند بیابان و صحرا می تواند یکی از علل خشکی پوست باشد. معمولا افراد سالمند نسبت به سایرین در معرض بیشتری از خشکی پوست قرار دارند. دلیل این امر نیز آن است که وقتی سن افزایش می یابد، منافذ پوست روغن طبیعی کمتری تولید می کنند و این عامل، ریسک ابتلا به خشکی پوست بدن را افزایش می دهد.
اگر در سابقه پزشکی فرد، بیماری هایی همچون درماتیت تماسی آلرژیک یا اگزما و سایر بیماری های آلرژیک وجود داشته باشد، احتمال بروز خشکی پوست در آنان بیشتر است. همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، خشکی پوست در فصل سرما یعنی پاییز و زمستان بیشتر است. در این فصول، سطح رطوبت هوا کاهش می یابد که عامل اصلی در کاهش لطافت پوست نیز می باشد. توجه داشته باشید که حمام کردن روزانه یا استفاده از آب خیلی داغ نیز می تواند از شایع ترین علل خشکی پوست باشد.


روش های خانگی برای درمان خشکی پوست


روش های زیادی برای درمان خشکی پوست وجود دارد که در این مطلب قصد داریم به چند مورد آن اشاره کنیم.

استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون و کرچک

روغن زیتون و کرچک تاثیر بسیاری در از بین بردن خشکی پوست دارند. روش استفاده بدین صورت است که سه قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق روغن کرچک ترکیب کرده و روی مناطقی از پوست که احساس خشکی می کنید، قرار دهید. سپس یک حوله را در آب داغ فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید. آن را به مدت چند دقیقه روی صورت خود قرار دهید تا کم کم سرد شود. این مراحل را می توانید دو بار در هفته انجام دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

 

درمان خشکی پوست با روغن زیتون

 

درمان خشکی پوست با روغن بادام و شیر گرم

از قدیم تاکنون، روغن بادام در بسیاری از مقاصد پوست و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. رفع خشکی پوست نیز یکی دیگر از خواص این ماده مفید است. برای بهره مندی از خواص روغن بادام کافیست نصف قاشق چایخوری روغن بادام را در یک لیوان شیر ولرم ترکیب کرده و شب قبل از خواب آن را به پوست بمالید. کمی صبر کنید تا روی پوست خشک شود و صبح روز بعد که از خواب بیدار شدید، با آب ولرم آبکشی کنید. ترکیب فوق پوست شما را تغذیه کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند.

 

درمان خشکی پوست با بادام و شیر

 

ماسک عسل برای درمان خشکی پوست

همه ما عسل را به عنوان یک نرم کننده و مغذی پوست می شناسیم. این ماده مفید تاثیر به سزایی در از بین بردن خشکی پوست دارد. روش استفاده به این صورت است که عسل را به تنهایی برای 10 دقیقه روی پوست ماساژ دهید و سپس با آب سرد آبکشی نمایید. این ماسک، پوست شما را در طول روز براق و درخشان نگه داشته و به سرعت خشکی پوست را درمان می کند.

 

درمان خشکی پوست با عسل

 

ماسک زرده تخم مرغ مفید در درمان خشکی پوست

زرده تخم مرغ به دلیل چربی مفید بسیاری که دارد، در درمان خشکی پوست مفید واقع می شود. شما می توانید علاوه بر زرده تخم مرغ، از کمی روغن زیتون، عسل و گلاب نیز استفاده کنید.  روش کار بدین صورت است که یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری عسل و نصف قاشق چایخوری روغن زیتون و کمی گلاب ترکیب کنید. ماسک به دست آمده را برای چند دقسقه روی پوست قرار داده و بعد از گذشت 20 دقیقه، صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید. برای درمان خشکی پوست می توانید دو بار در هفته از این ماسک استفاده نمایید.

 

درمان خشکی پوست با تخم مرغ

 

تاثیر روغن نارگیل در درمان خشکی پوست

روغن نارگیل دارای خاصیت نرم کنندگی بسیاری است و حتی فضاهای میان سلول های پوستی را نیز پر می کند. از این رو، سطح پوست را نرم کرده و خشکی آن را از بین می برد. روغن نارگیل به طور طبیعی دارای اسیدهای چرب اشباع شده ای است که پوست را نرم و لطیف می کند. برای استفاده از روغن نارگیل می توانید آن را به تنهایی مورد استفاده قرار دهید. جالب است بدانید که روغن نارگیل برای استفاده روزانه کاملا بی خطر بوده و مصرف آن بلامانع می باشد. پس از این که روغن نارگیل را به صورت دورانی روی پوست ماساژ دادید، کمی صبر کنید تا به آرامی جذب پوست شود. در صورت ابتلا به پسوریازیس یا اگزما، استفاده از روغن نارگیل می توانید بسیار موثر واقع شود.

 

درمان خشکی پوست با روغن نارگیل

 

ماسک خانگی مرطوب کننده برای درمان خشکی پوست

برای درمان خشکی پوست خود می توانید یک ماسک خانگی تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. برای تهیه این ماسک به گلیسیرین، گلاب و آبلیمو نیاز خواهید داشت. ماسک گلیسیرین بک درمان خانگی کامل برای از بین بردن خشکی پوست است. گلیسیرین یک مرطوب کننده و تثبیت کننده رطوبت پوست است. روش کار به این صورت است که یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با یک قاشق غذاخوری گلاب و چند قطره آبلیمو ترکیب کرده و روی پوست نواحی از صورت و بدن که احساس خشکی می کنید، قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت 15 دقیقه روی صورت بماند و سپس نسبت به شستشو با آب سرد اقدام کنید. می توانید تا تکمیل دوره درمان خشکی پوست از این مرطوب کننده خانگی استفاده نمایید.

درمان خشکی پوست با روغن بادام

در میان تمام مواردی که به آن اشاره کردیم، شاید استفاده از روغن بادام تاثیر بیشتری روی درمان خشکی پوست داشته باشد. این روغن سرشار از ویتامین ای است که به عنوان یک نرم کننده عالی برای پوست خشک مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که برای پوست بسیار مفید واقع می شود. از آن جایی که روغن بادام به خوبی جذب پوست می شود، چربی آزار دهنده ای ندارد. روش استفاده از روغن بادام برای از بین بردن خشکی پوست این است که مقداری از آن را حرارت دهید. سپس نوک انگشتان را به روغن آغشته کرده و با استفاده از آن صورت را ماساژ دهید. نیم ساعت صبر کنید و سپس پوست خود را با یک شوینده ملایم شستشو دهید. حتی می توانید بعد از حمام کردن، مقداری مرطوب کننده متناسب با نوع پوست استفاده نمایید و این کار را روزی یک مرتبه تکرار نمایید.

برای مراقبت منظم و روزانه پوست، باید صبح و شب از مرطوب کننده استفاده کنید. برای فصل پاییز و زمستان از مرطوب کننده ای، قویتر و عمیقتر نسبت به فصول دیگر استفاده کنید؛ چون نیاز پوست شما نسبت به فصل تابستان متفاوت است. اگر همچنان احساس خشکی پوست می کنید از مرطوب کننده خانگی ماسک صورت یک یا دو روز در هفته (به اندازه نیاز پوستتان) استفاده کنید. در اینجا یک ماسک دوست داشتنی که درست کردن آن بسیار آسان است به شما معرفی میکنیم:

مواد لازم:
1/2 پیمانه آووکادوی کاملا رسیده و نرم
1/4 پیمانه عسل
آماده سازی:
آووکادوو را له کرده و در کاسه با عسل مخلوط می کنیم.
مخلوط آمداه شده را به صورت مالیده و پس از10 دقیقه  آن را با دستمال مرطوب پاک می کنیم.

مهم نیست که شما چندبار از مرطوب کننده در طول روز استفاده می کنید، حقیقت این است که شما اجسام زیادی را در طول روز لمس می کنید که باعث می شود، دستان شما رطوبت زیادی از دست بدهد. تنها درمان این مشکل، مرطوب کردن دست ها به دفعات مکرر است. البته مطمئن شوید که دستانتان را در طول شب آماده کرده اید. قبل از خواب، از کرم مرطوب کننده فوق العاده قوی و یا وازلین به فراوانی استفاده کنید و با دستکش بخوابید. این امر باعث می شود، مرطوب کننده به عمق پوست شما در زمان استراحت نفوذ کند. همچنین شما می توانید از این کار برای خشکی های کف پا نیز استفاده کنید و با جوراب به خواب روید.

 

تاثیر کیسه کشیدن در درمان خشکی پوست

 

گاهی اوقات پوست شما ظاهراً خشک به نظر می رسد، زیرا یک لایه نازک از سلول های پوست مرده را نشان می دهد. زیاد جذاب به نظر نمی رسد! هفته ای یکبار کیسه بکشید تا سلول های مرده و خشک را از بین ببرید و اجازه دهید لایه روشنی از پوستتان بدرخشد. برای از بین بردن سلول های مرده محصولات خوب بسیاری در بازار موجود است. مانند: ترکیب شکر و قهوه به طوری که به شکل یک ماده سفت دربیاید.
توجه ویژه ای به دست ها، آرنج ها، زانوها، و کف پا داشته باشید؛ چون خشکی پوست سبب زبری پوست شده است. برای پاها شما ممکن است، بخواهید سنگ پا تهیه کنید و از آن در حمام استفاده کنید. کف پای شما در طول زمستان باید صاف، نرم و لطیف باشد.
حس بسیار خوبی خواهد بود، کیسه کشیدن یک فرآیند انرژی بخش است، با انجام این کار شما تجربه سپری کردن یک روز در چشمه آب معدنی را حس خواهید کرد.

 

درمان خشکی پوست با کیسه

 

اهمیت آبرسانی صورت و بدن در درمان خشکی پوست

 

پیش از مصرف آبرسان پوست باید بدانید پوست شما خشک است یا کم آب؟ شاید در نگاه اول این گونه تصور کنید که پوست خشک و کم آب هر دو یک چیز را توصیف می کنند؛ اما جالب است بدانید که دو مفهوم کاملا متفاوتی از مشکلات پوستی هستند که راهکارهای درمان متفاوتی نیز دارند. پوست خشک نوعی از پوست است که بنا به دلایلی همچون ژنتیک یا سن، سبوم کمتری ترشح می کند. همچنین به علت کمبود چربی و روغن روی سطح پوست و کاهش لایه چربی محافظ پوست، میزان تبخیر رطوبت از سطح پوست نیز افزایش یافته و احساس کشیدگی و خشکی روی سطح پوست ایجاد می شود.
این در حالی است که کم آبی پوست یا دهیدراته شدن، یکی از مشکلات رایج است که اغلب پوست ها چه از نوع خشک و چه از نوع چرب به آن مبتلا می شوند. مشکل کم آبی بدین صورت است که آب موجود در لایه های سطحی پوست به شدت کاهش یافته و پوست خسته و کدر به نظر می رسد. از جمله نشانه های پوست خشک می توان به احساس زبری و ناهمواری در پوست، خشکی زدن پوست و پوسته پوسته شدن اشاره کرد. در مقابل، نشانه هایی نظیر کدر و خسته به نظر رسیدن پوست، احساس کشیدگی در پوست، التهاب و قرمزی پوست، واضح تر به نظر رسیدن خطوط ریز و چین و چروک های روی صورت، افتادگی و شل شدگی پوست از جمله عوارض پوست کم آب و دهیدراته هستند.
دلایل بسیاری موجب کم آب شدن پوست هستند که از جمله آن ها می توان به افزایش سن، حمام کردن با آب قلیایی، استفاده از لایه بردارهای قوی، تغییرات آب و هوایی، کم خوابی، استرس، رژیم غذایی نامتعادل و ... اشاره کرد. برخی افراد نیز با این که پوست چرب دارند، اما ممکن است دچار کم آبی نیز باشند که علت آن به زمانی برمی گردد که پوست کم آب است و برای جبران این موضوع، سبوم بیشتری تولید می کند که منجر به چرب تر شدن و به دنبال آن بروز جوش و آکنه می شود.

ماسک آبرسان آووکادو برای درمان خشکی پوست

آووکادو یکی از میوه های مفید برای پوست است که توانایی آبرسانی بسیار بالایی دارد. برای بهره برداری از خواص این میوه فوق العاده، کافیست یک قاشق آووکادو له شده را با یک قاشق ماست کم چرب و یک قاشق دم کرده چای سبز ترکیب کنید. ماسک فوق را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.

 

آبرسانی پوست با آووکادو

 

ماسک آبرسان خیار و گلیسیرین برای درمان خشکی پوست

ماسک خیار و گلیسیرین قادر است علاوه بر آبرسانی، از بروز چین و چروک و پیری پوست نیز جلوگیری به عمل آورد. یک خیار متوسط را پوست بکنید و آن را رنده نمایید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن گلیسیرین به آن اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.

 

آبرسانی پوست با خیار و عسل

 

ماسک آبرسان بادام و عسل برای درمان خشکی پوست

برای تهیه این ماسک کافیست 3 قاشق غذاخوری عسل را با دو قاشق غذاخوری روغن بادام ترکیب کرده و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از این که ماسک آبرسان شما کمی گرم شد، آن را از روی حرارت بردارید. آن را به مدت 20 دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: