شنبه 26 مرداد 1398 - 15:24:24

لک صورت

 

روش های خانگی درمان لک صورت

پیشگیری از بروز لکه های تیره پوست

 

همه چیز درباره لک صورت

 

 

لکه های تیره رنگ روی صورت که معمولا در اثر عواملی همچون آفتاب، بیماری و جای جوش پدید می آیند، گاها آزاردهنده بوده و حتی به سختی برطرف می شوند. اگر شما هم از لک صورت خود خسته شده اید و به دنبال راهکارهایی برای درمان آن هستید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب از سایت رژلب را از دست ندهید.


علت ایجاد لک صورت


لک صورت بنا به دلایلی بروز می یابد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد:

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا استفاده بی رویه از سولاریوم می تواند لک های تیره رنگی را برای شما به همراه داشته باشد. در واقع، با قرار گرفتن در معرض اشعه مضر آفتاب، پوست شما ملانین بیشتری را تولید می کند که این امر پاسخ بدن برای محافظت از خود در برابر اشعه های فرابنفش است.

تغییرات هورمونی علت بروز لک صورت

لک صورت می تواند ناشی از نوسان در تولید استروژن و پروژسترون نیز باشد که معمولا در مواقعی همچون بارداری، عادت ماهیانه، مصرف قرص های ضد بارداری و ... پدید می آید.

لک صورت ناشی از جای جوش و آکنه

اسکارهای به جا مانده از جای جوش، زخم و یا جراحت ها می تواند منجر به لک صورت شوند.

 

علل بروز لک صورت چیست؟

 

لک صورت ناشی از برداشتن موهای زائد

برداشتن موهای صورت با استفاده از موچین، بند، وکس و ... منجر به بروز التهاب می شود. این التهاب موجب تغییر رنگ پوست در آن نواحی خواهد شد.

لک صورت ناشی از افزایش سن

با افزایش سن، سلول های پوستی به راحتی تکثیر نمی شوند و به همین دلیل، ترمیم سلول های پوستی و نواحی آسیب دیده به سختی صورت می گیرد. از این رو، درمان و از بین بردن لکه های تیره پوستی به امری دشوار تبدیل خواهد شد.

لک صورت ناشی از آلودگی هوا

جالب است بدانید که آلودگی هوا و ترافیک نیز مانند اشعه مضر خورشید، لک های تیره رنگی را روی پوست باقی خواهند گذاشت. در واقع، اکسید نیتروژن که به آلودگی هوا مربوط است، منجر به بروز لکه های سیاه به خصوص روی گونه ها خواهد شد.

لک صورت ناشی از نور صفحه کامپیوتر

نورهای فلورسنت بدون پوشش نیز بعد از مدتی، باعث ایجاد لک های تیره رنگ پوستی خواهد شد.


روش های درمان لک صورت در خانه


اگر برای درمان لک صورت خود قصد دارید از روش های کاملا طبیعی و خانگی استفاده کنید، راهکارهایی را برای شما گردآوری کرده ایم که امیدواریم به کارتان بیایند.

درمان لکه های تیره پوست با آبلیموی طبیعی

همان طور که بارها در مقالات وب سایت رژلب به آن اشاره کردیم، لیمو خاصیت روشن و شفاف کنندگی پوست را دارد. برای بهره برداری از این خواص فقط کافیست نصف یک عدد لیمو را به آرامی در همه نقاط پوست صورت به غیر از دور چشم و دور لب ماساژ دهید. حتی می توانید این کار را در شب قبل از خواب انجام دهید و صبح روز بعد صورت خود را بشویید. اما هرگز از لیمو برای پوست خود در زیر نور آفتاب استفاده نکنید؛ چرا که عوارضی همچون التهاب، سوزش و خارش شدید را به دنبال خواهد داشت. در صورت استفاده از لیمو جهت روشن کردن لکه های پوستی، بلافاصله پس از 10 دقیقه نسبت به شستشو اقدام کنید تا از آسیب های پوستی پیشگیری شود.

 

درمان لک صورت با آبلیمو

 

درمان لک صورت با آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از بهترین درمان های پوستی است که اغلب آن را در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مشاهده کرده ایم. آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و میکروب کش عمل کرده و پوست را به طور طبیعی احیاء می کند. علاوه بر این، خاصیت الاستیسه یا همان حالت کشسانی پوست را نیز بهبود می بخشد. روش از بین بردن لک صورت با استفاده از آلوئه ورا به این صورت است که شب قبل از خواب ابتدا صورت خود را کاملا شستشو دهید. سپس ژل آلوئه ورا را به تمام نواحی صورت زده و صبح روز بعد با آب ولرم شستشو دهید.

 

درمان لک صورت با آلوئه ورا

 

درمان لک صورت با سرکه

سرکه یکی از رایج ترین داروهای خانگی برای از بین بردن لکه های صورت است که روش مصرف بسیار آسانی نیز دارد. فقط کافیست یک قاشق غذاخوری از این ماده را با یک لیتر آب ترکیب کرده و با استفاده از یک تکه پنبه، آن را هر شب روی پوست بمالید. برای گرفتن بهترین نتیجه می توانید این کار را هر شب به مدت چند هفته تکرار نمایید.

 

درمان لک صورت با سرکه

 

از بین بردن لک صورت با استفاده از شیر

شیر حاوی اسید لاکتیک است که در روشن کردن پوست و از بین بردن لک صورت بسیار مفید واقع می شود. روش استفاده به این صورت است که مقداری شیر را روی حرارت گرم کرده و کمی پنبه را به آن آغشته نمایید. سپس روی صورت خود ماساژ دهید و 30 دقیقه صبر کنید. پس از این مدت زمان می توانید صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

 

درمان لک صورت با شیر

 

از بین بردن لک صورت با استفاده از برگ درخت چای

برگ درخت چای نیز یکی از مواردی است که در درمان مشکلات پوستی به خصوص لک صورت بسیار موثر واقع می شود. می توانید 200 میلی لیتر از برگ درخت چای را با یک لیتر آب خوب بجوشانید. سپس پنبه را در ترکیب به دست آمده قرار دهید و به آرامی روی صورت بمالید. روش دیگر به این صورت است که آب را به جوش آورید. سپس دو قاشق غذاخوری برگ درخت چای به آن اضافه کرده و اجازه دهید 20 دقیقه به همان حالت بماند. در نهایت پنبه را به ماده آغشته کرده و روی صورت بمالید.

 

درمان لک صورت با برگ درخت چای

 

از بین بردن لک صورت با جو دو سر

شما می توانید از جو دو سر برای از بین بردن لک صورت خود نیز استفاده کنید. روش کار بدین صورت است که ابتدا 100 گرم جو را در یک لیتر آب بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را به مدت 30 دقیقه روی صورت قرار داده و در آخر با آب سرد آبکشی کنید. روش دیگر برای استفاده از این ترکیب فوق العاده این است که دانه های جو را با استفاده از یک دستمال کاغذی روی صورت قرار داده و پس از گذشت 30 دقیقه آبکشی نمایید.

 

درمان لک صورت با جو دو سر

 

از بین بردن لک صورت با استفاده از موز

موز نیز به مانند لیمو از خاصیت روشن و شفاف کنندگی صورت برخوردار است. یک موز را از پوست خود خارج و با چنگال له کنید. سپس چند قطره آب لیمو ترش طبیعی به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه به همان حالت بماند. سپس با آب سرد آبکشی نمایید. ماسک فوق را می توانید چهار بار در هفته روی صورت خود قرار دهید.

 

درمان لک صورت با موز

 

از بین بردن لک صورت با استفاده از سبزی جعفری

جعفری دارای خاصیت روشن کنندگی پوست و از بین برنده هر نوع میکروب روی سطوح است. برای بهره مندی از این خواص، کافیست مقداری جعفری را خرد کنید و آن را مستقیما روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. اجازه دهید حدود 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد آبکشی نمایید.

 

درمان لک صورت با جعفری

 

درمان لک صورت با استفاده از پاپایا

بعد از این که میوه پاپایا را نوش جان فرمودید، هسته آن را در گوشه های نگهداری کنید و از قسمت داخلی آن برای مالیدن به پوست صورت و از بین بردن لک صورت خود اقدام کنید. مصرف پاپایا علاوه بر از بین بردن لک صورت، در بازسازی و جلوگیری از پیری پوست نیز کمک شایانی می کند.

 

درمان لک صورت با پاپایا


 

درمان پزشکی لک صورت


- کرم کورتیزون در کاهش التهاب و بهبود پوست بسیار موثر است. البته برای مصرف این کرم حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.
- برخی کرم های روشن کننده حاوی کوجیک اسید، عصاره شیرین بیان، ویتامین سی، آربوتین و عصاره شاه توت هستند که موجب روشن شدن پوست و در نهایت محو شدن لک پوستی می شوند. برای تهیه و مصرف این کرم ها می توانید با پزشک خود مشورت کنید.
- سالیسیلیک و گلیکولیک در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و پمادها وجود دارند که با لایه برداری پوست، لایه هایی که موجب ایجاد لک روی پوست شده اند را روی سطح آورده و به طور کامل ناپدید می کنند.
- رتینوئیدها گونه ای از ویتامین آ هستند که در ترکیب محصولات مراقبت از پوست جهت درمان چین و چروک ها، تغییر رنگ و برطرف کردن جای جوش مورد استفاده قرار می گیرند. ایجاد افزایش تولید کلاژن و سرعت بخشیدن به جایگزینی سلول ها از جمله مهم ترین خواص رتینوئیدها هستند.
- اگر از همه روش های طبیعی و پزشکی استفاده کردید اما تغییری در لک های ناشی از جوش حاصل نشد، می توانید روش لیزر درمانی را امتحان کنید. استفاده از لیزر موجب تحریک کلاژن شده و با سوزاندن لک های پوستی، امکان ایجاد لایه جدید را فراهم می سازد.
- در صورتی که امکان بازیابی پوست وجود نداشته باشد، تزریق فیلر یا پر کننده می تواند مفید واقع شود. تزریق فیلر، حفره های ایجاد شده را پر کرده و پوست را یکدست می کند. تزریق این ماده معمولا هر چهار تا شش ماه انجام می شود.
- لایه برداری شیمیایی پوست و میکرودرم ابریژن نیز یکی دیگر از روش های از بین بردن لک جوش است که ماهیت خشنی داشته و به یک دوره درمان کامل جهت بهبود نیاز دارد.


از بین بردن لک صورت با لیزر

 

با پیشرفت علم پزشکی و فناوری، روش های مختلفی برای رفع عارضه لک روانه بازار شده اند که لیزر نیز یکی از آن ها می باشد. این روش یکی از نتیجه بخش ترین درمان ها است؛ به طوری که برخی افراد ممکن است طی یک جلسه به نتیجه دلخواه خود دست یابند. لیزر در واقع تاباندن انرژی با طول موج خاصی است که به وسیله رنگدانه های روی پوست جذب می شود. پس از انجام لیزر، رنگ پوستتشدید می شود و مناطق تحت لیزر با تورم و کبودی دچار می شوند. این علائم یک هفته پس از درمان از بین می روند.
یکی از بهترین لیزرها برای درمان لک های پوستی، لیزر QS است که یک طیف انرژی با طول موج خاص را روی پوست تابانده شده و توسط رنگدانه های نانومتر پوست جذب می شوند. این روش برای تمام افراد با وضعیت های مناسب سلامتی مناسب هستند. فقط پوست های بسیار تیره نمی توانند از این روش استفاده کنند.

در طول این درمان ابتدا رنگ پوست تشدید شده و مناطق درمان شده دچار تورم خفیف و در برخی موارد حتی موجب کبودی می شوند. در طول هفته رنگدانه های پوست به تدریج از بین رفته و نیازی به بی حسی نیست. چنانچه لک پوستی شما کوچک باشد، احتمالا 3 جلسه درمان کافی خواهد بود. اما اگر لک های شما در کل صورت پخش باشند، حدود 5 تا 6 جلسه درمان نیاز خواهد بود.
از بین بردن لک های صورت با لیزر، بسیار ایمن بوده و دقت عمل بالایی دارد. هزینه لیزر QS عادی بالا نیست؛ اما هزینه دقیق آن به عواملی همچون مدت زمان انجام لیزر و تعداد جلسات مورد نیاز بستگی دارد.

 

درمان پزشکی لک صورت 


روش های پیشگیری از بروز لک صورت


روش هایی برای پیشگیری از بروز لک صورت وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

مصرف مداوم کرم ضد آفتاب

هر گاه قصد بیرون رفتن از منزل را داشتید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و آن را هر دو ساعت یکبار تمدید نمایید. بهتر است کرم ضد آفتابی که انتخاب می کنید، دارای اس پی اف بالاتر از 15 باشند. نور خورشید می تواند به راحتی لک های شما را افزایش داده و با داروهای ضد آکنه تداخل داشته باشد.

سیب زمینی رنده شده

نشاسته در کاهش پیگمنتاسیون و کم شدن گودی دور چشم بسیار مفید است. برای این کار یک سیب زمینی کوچک برداشته و آن را رنده کنید. سپس عصاره سیب زمینی را جدا کرده و پنبه را به آن آغشته کنید. پنبه را به صورت ضربه ای روی پوست زده و پس از گذشت 20 دقیقه بشویید.

پوست موز

یک موز رسیده بردارید و پوست آن را جدا کنید. قسمت داخلی پوست موز را روی قسمت هایی از بدن و صورت که دارای لک است قرار دهید. اجازه دهید پوست موز قهوه ای شود و سپس بشویید.

ترکیب گلاب و چوب صندل

یکی دیگر از روش هایی که به کمک آن می توان از شر لک های قهوه ای صورت خلاص شد، گلاب و چوب صندل است. برای درست کردن این ترکیب، ابتدا مقدار برابری از گلاب و آبلیمو را با هم ترکیب کرده و پودر چوب صندل را تا جایی اضافه کنید که ترکیب خمیری شکل شود. این خمیر را برای 10 تا 15 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.


 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: